Blog: Als niets meer klopt, klopt uw strategie dan nog wel?
Geplaatst op 22 januari 2021
Als zoveel zaken anders lopen dan gedacht, kloppen uw zaken dan nog wel? Levert u wel de producten die voldoen aan de gewijzigde omstandigheden? Beweegt u mee met de wensen van de markt? Tijd om uw strategie onder de loep te nemen.
Zaken lopen anders dan verwacht
Overheden lenen miljarden om de economie te ondersteunen. Toch is de rente nog nooit zo laag geweest. We zitten in een crisis en toch hebben veel bedrijven in 2020 hun beste jaar ooit gerealiseerd. Er zijn minder faillissementen dan in 2019. Er werd gevreesd voor een heel hoog ziekteverzuim in het vierde kwartaal. In werkelijkheid was die lager dan de jaren ervoor.
De huizenmarkt zou stagneren. Ondertussen rijzen de prijzen de pan uit en is er amper aan een woning te komen. Thuiswerken zou minder productief zijn, maar de arbeidsproductiviteit steeg juist door minder verstoringen en onderbrekingen. Het fileprobleem is opgelost en de CO2-uitstoot is fors gedaald. De Brexit is een feit en de handel gaat gewoon door. Hebben we ons al die jaren voor niets druk gemaakt?
Veranderingen voor de tuinbouw
Er werd gevreesd voor een enorm personeelsprobleem in de tuinbouwsector, ook dit is uitgebleven. Tuinbouwproducten zouden zich niet goed lenen voor online verkoop. De online verkoop van bloemen en planten is explosief gestegen. Mensen zouden niet gezond genoeg eten, terwijl de verkoop van groente en fruit juist fors steeg. De markt van aardbeien zou het toenemende aanbod niet aankunnen. Het tegendeel is waar. Het ontwikkelen van een tuinbouw footprint zou jaren gaan duren of helemaal niet van de grond komen. De Hortifootprint is vorig jaar juni gerealiseerd!
Klopt uw strategie nog?
Het sentiment is veranderd. De consument wil gezonder leven en het milieu minder belasten. Speelt u daar optimaal op in? Het is een risico om onvoldoende te veranderen naar de huidige realiteit, omdat het in 2020 gemiddeld goed ging in de tuinbouwsector. Gerenommeerde bedrijven zijn zelfs gestopt met bijvoorbeeld PlanetProof, omdat het teveel gedoe zou zijn. Ook hoor ik van veel ondernemers dat zij (nog) niets met een footprint-berekening te maken willen hebben. Dat is natuurlijk ieder zijn eigen keuze. Let wel, niets is meer wat het lijkt en vooral wat het was. Bepaalde zaken die nu nog als niet lonend worden beschouwd, kunnen binnen een paar jaar gemeengoed zijn of u doet niet meer mee. Ik zie een beweging in de maatschappij die steeds sneller tot concrete aanpassingen leidt. Retail, overheden en de consument maken duurzaamheid steeds sneller concreet. Klopt uw strategie nog in het licht van deze ontwikkelingen?
Uw strategie aanpassen
Zet uw huidige strategie eens op papier, bijvoorbeeld met behulp van het Business Model Canvas. Betrek daar ook buitenstaanders bij, bijvoorbeeld één van uw klanten. Nadat u uw huidige strategie helder heeft, kunt u deze aanpassen aan de snel veranderende omstandigheden. Mijn ervaring is dat deze manier van werken altijd een aanscherping geeft van de huidige strategie. Soms komen hier zelfs volledig nieuwe strategieën uit voort.
Bron: Eric Flinterman