Blog: Andere tijden vragen om andere aanpak
Geplaatst op 31 maart 2022
Na twee jaar coronaperikelen dient nu het volgende probleem zich alweer aan: de oorlog in Oekraďne. Crises volgen elkaar snel op en de langetermijneffecten zijn zeer onzeker. Hoe kunt u zich hierop voorbereiden?
Momenteel hebben we te maken met enorme kostenstijgingen. Ook valt voor een aantal teelten de vraag weg. De consument wordt kritischer als het om de prijs gaat. Zo loopt de handel in bomen en tuinplanten nog goed, maar krijgen hoveniers nauwelijks aanvragen voor aankomend najaar.
Volgens LTO Glaskracht krijgt hierdoor veertig procent van de glastuinbouwbedrijven binnen zes maanden te maken met liquiditeitsproblemen. En er wordt dan wel gewerkt aan een verruiming van het borgstellingsfonds, maar daar wordt het rendement niet beter van. Er is dus nu actie nodig. Gelukkig zien we in de praktijk dat telers nu stappen gaan nemen.
Maatregelen
Zo worden er scenario's in kaart gebracht en de gevolgen per scenario gekwantificeerd. Ondernemers nemen rigoureuze maatregelen: van geheel stoppen tot vol gas doorgaan en alles daar tussenin. Sommigen bouwen een pauze in, leggen hun bedrijf gedeeltelijk of tijdelijk stil om op een later moment weer op te starten. Er wordt ook fors geďnvesteerd in led om de energiekosten te verlagen. Andere teelten worden overwogen. Veranderen van teelt is tegenwoordig niet meer zo eenvoudig, omdat bij een ander product een andere markt moet worden opgebouwd. Dit kost veel tijd of is niet mogelijk omdat de meeste markten verdeeld zijn.
De snelheid en impact van de huidige ontwikkelingen maken aanpassen aan de nieuwe realiteit bijzonder complex. Maak daarom voldoende tijd vrij om scenario's te bedenken en uit te werken. Het is raadzaam, zo niet noodzaak, om hierbij een buitenstaander te betrekken. Niet direct voor het rekenwerk, maar vooral om strategisch mee te denken en ook ongebruikelijke alternatieven te benoemen.
Elke situatie is anders
De algemene grote lijnen zijn wel bekend, zoals minder energie gebruiken en minder fossiel inzetten. Individuele situaties zijn echter nauwelijks meer met elkaar te vergelijken. Daarom is het van groot belang dat u zelf voor uw eigen situatie scenario's op een rij zet. Er zitten alleen al grote verschillen in energieverbruik per eenheid product. Wil de consument straks nog wel betalen voor zeer energie-intensieve producten? Of worden seasonals weer populair?
Andere tijden vragen om andere acties. Wat jaren onmogelijk leek, is nu realiteit. Wat decennia niet kon, wordt nu wel snel beslist. Gebruik ook deze effecten van deze crisis. Vraag een vergunning aan voor windmolens (en andere duurzame investeringen), want die zijn immers zeer rendabel. Overheden maken nu andere keuzes dan voorheen. Ook de huisvesting van arbeidsmigranten kan weleens in een ander vaarwater komen. Zo kunt u als ondernemer de overheid helpen een maatschappelijk probleem op te lossen door te verduurzamen, de maatschappij van schone energie te voorzien en voor huisvesting te zorgen. Producten die met deze maatschappelijke impact geproduceerd worden, moeten toch wel gewaardeerd worden in de markt?
Meer weten?
Wilt u hier eens over sparren? Neem dan contact met mij op via telefoonnummer 073-6465419 of stuur een bericht.
Bron: Eric Flinterman