Blog: Chief Relations Officer

Blog: Chief Relations Officer

Een weblog van Jolanda Heistek. Zij is programmamanager bij Greenport West-Holland. Jolanda schrijft deze weblog exclusief voor Goedemorgen.

Lang heette iemand met een bedrijf 'baas' en soms 'directeur'. Maar de afgelopen jaren kom je de afkorting 'CEO' steeds vaker tegen. Chief Executive Officer staat moderner en hipper. En het betekent ook net iets anders. Want een CEO is niet per se de eigenaar van het bedrijf.

CEO werd gevolgd door een hele reeks andere drieletterige afkortingen, ook in de tuinbouw. Enkele voorbeelden: COO (Chief Operating Officer), CFO (Chief Financial Officer) en CIO (Chief Information Officer). Grappig genoeg krijgt de verantwoordelijke voor innovatie een extra letter: CINO of CTIO (Chief Innovation Officer of Chief Technology Innovation Officer).

Onlangs stuitte ik op een andere afkorting. Een die ik nog niet was tegengekomen in onze sector: CRO. Dat staat voor Chief Relations Officer. Ofwel: de verantwoordelijke voor de externe relaties. Dus: de persoon die relaties onderhoudt met de externe stakeholders. Op internet kwam ik deze definitie tegen: 'The Chief Relationship Officer protects your company's relationships, and facilitates the ongoing development of new and beneficial relationships'.

Ik voelde een klein elektrisch schokje toen ik las over de CRO. Relaties zijn namelijk steeds belangrijker voor het regionale tuinbouwcluster. Relaties met omwonenden bijvoorbeeld, want al eerder geschreven: de tuinbouw heeft een maatschappelijke en sociale verantwoordelijkheid en die heeft betrekking op de mensen om ons heen. Maar ook relaties met mogelijk aanpalende economieën. Crossovers dus. Zo is het belangrijk dat we samen met bijvoorbeeld de stad of de haven goed onderzoeken hoe we samen kunnen profiteren van een verdergaande samenwerking. En relaties met bestuurlijke lagen, in binnen- en buitenland. Want in Den Haag en Brussel en ver daarbuiten ligt vaak de sleutel naar langdurig succes en staat de Greenport, het tuinbouwcluster, nog steeds niet 100% op de kaart.

Met Greenport West-Holland zijn we volgens mij al sinds de start - alweer bijna zes jaar geleden - voortdurend actief als CRO voor het regionale tuinbouwcluster in West-Holland en onze collega-Greenports. Daar hadden we geen afkorting voor nodig. Want vaak kom je met gezond verstand, de juiste ambitie en hard werken al een heel eind.

Hoewel het mij nu wel aan het denken zet: wat moet ík eigenlijk op mijn visitekaartje zetten? Manager, directeur of CRO? Of zoals gisteren een tuinbouwondernemer mij op de Fruit Logistica zei: 'Gewoon niets, alleen je naam".

Samenwerken, relaties bouwen, het is en blijft mensenwerk, wat je functie(naam) ook is.

Bron: Jolanda Heistek

Deel artikel