Blog: Creatief in coronatijd!
Geplaatst op 07 juni 2020
Voor een gewasbescherming specialist is het moeilijk om in deze tijd van corona, bedrijven te bezoeken. De 1.5 meter regel is niet te doen als je samen met de teler of gewasbescherming verantwoordelijke een rondje maakt. Je wil toch objecten laten zien en hoe de ontwikkeling in de kas is.
Bij HortiPro hebben we dan ook geďnvesteerd om de kennis op een andere manier te gaan verspreiden. Waarnemingen en onderzoeken zijn we aan het verspreiden via de digitale snelweg. Elke week laten we een korte film zien hoe proeven verlopen en wat daarbij de resultaten zijn. Via LinkedIn, Facebook en ook direct rechtstreeks naar onze distributeurs sturen we de korte filmpjes door. Er wordt zeer positief op gereageerd door telers en specialisten. De laatste week zijn we ook in hoge gewassen bezig met het scouten en filmen, door het gebruik van een drone. Op deze manier kan je goed de verschillen zien en hoe een ziekte of plaag ontwikkelt, bijvoorbeeld meeldauw in komkommer en rupsen in paprika.
Om zo'n drone te besturen moet je geregeld oefenen en een game controller in je vingers hebben. Ik niet dus!! Dit laten we over aan de jeugd. Bij onze praktijk proeven gebruiken meer en meer moderne techniek zoals camera's met 'macro lenzen' en 'digitale microscopen' welke 1000x vergroten, om een ziekte of plaag vast te leggen en te bestuderen. De resultaten te laten wij zien via een film verslagen in wekelijke updates.
Zelf verwacht ik dat dit versnelt het nieuwe adviseren en informeren gaat worden in de land- en tuinbouw. De teler kan dit ook gaan doen en ons als specialisten de beelden toe te sturen, zodat wij een advies kunnen geven. Het blijft noodzakelijk om het bedrijf en gewassen één keer per 4 weken 'live' te zien, anders raken we de grip op de praktijk kwijt. Het is belangrijk dat we iedereen in het vak op de hoogte houden van de laatste ontwikkelingen, waarbij de praktijk de basis van onze informatie en advisering is.
Met de nieuwe 1.5 meter regel kunnen we geen grote groepen uitnodigen om praktijksituaties te laten zien. Maar het is belangrijk om resultaten van proeven te blijven delen, waarbij nieuwe middelen en methoden worden getest en besproken. Dit is belangrijk voor telers en adviseurs om ICM-strategieën op te zetten.
Kortom, wij geloven dat deze 'In-company' - methode versnelt de nieuwe strategie gaat worden om telers te informeren over de mogelijkheden om hun ziekte of plaag aan te pakken. Samen met de distribiteur of ICM-specialist, systemen bedenken en op kleine schaal uitvoeren op het bedrijf. Na 'proof of Concept' laten zien dat het werkt en vervolgens uitrollen in het bedrijf. Deze vorm informeren en adviseren in 1.5 meter maatschappij zal snel belangrijk worden voor onze sector.
De toekomst zal het ons leren, maar er zal zeker iets gaan veranderen ook in ons vak.
Tot slot; blijf gezond en hou vol!
Bron: Eric Kerklaan