Blog: De "Heike"-Krab
Geplaatst op 15 april 2020
In 1185 woedde een veldslag tussen twee Japanse clans, de Minamoto en de Heike. Deze veldslag eindigde in een enorme nederlaag voor de Heike. Veel van de Heike-Samoerai werden in zee gejaagd en verdronken.
Volgens de legende leven de geesten van de gedode Heike-krijgers, voort in de zee.
De Heike Krabben
In diezelfde Japanse zee leeft een krab-soort. De krabben werden in die tijd en nu nog, beschouwd als een lekkernij. Er werd dus veel op gevist. Op het schild van deze krab is een groefpatroon zichtbaar. Een groefpatroon dat in een aantal gevallen verdacht veel op het treurige gezicht van een Heike-Samoerai leek. De bijgelovige vissers gooiden de krabben met de "gezichtsuitdrukking" op hun schild terug. Terwijl de sterkste, vetste krabben met een "normaal" patroon werden gevangen en opgegeten. De krabben met een gezichtspatroon overleefden. Ze worden Heike-krabben genoemd
Van crisis naar overleven
Het was crisis onder de Heike-krabben. Er werd op hen gevist. En met steeds geavanceerdere netten. Niets hielp. De krachtigste dieren, met de grootste scharen waanden zich sterk. Maar die waren het meest interessante slachtoffer. De snelste dieren waren de netten nooit te snel af. Er was maar één manier om het te overleven: een "samoerai-gezicht" op je rug. Dan werd je teruggegooid in zee.
Aanpassen
De vergelijking met ónze huidige situatie gaat natuurlijk enigszins mank. De Heike-krabben met een "gezicht" op hun rugschild hadden natuurlijk geluk. In onze huidige crisis hebben wij, naast geluk, de mogelijkheid om zélf aan te passen. Om zélf nieuwe wegen te zoeken in de nieuwe economie die gaat ontstaan.
Charles Darwin heeft het aldus geformuleerd:
Het is niet de sterkste, de slimste of de snelste, maar degene die zich het beste kan aanpassen aan veranderende omstandigheden (…) die overleeft…"
Ik wens elke ondernemer in deze tijd veel wijsheid om zich aan te passen aan de nieuwe werkelijkheid. Neem daar de tijd voor want het is waarschijnlijk de belangrijkste investering in de toekomst van je bedrijf!
Bron: Peter Smulders