BLOG Dico Drost: Wat wordt de toekomst van de plantenmarkt?

BLOG Dico Drost: Wat wordt de toekomst van de plantenmarkt?

Een weblog van Dico Drost. Hij is verantwoordelijk voor Horticultureonline.nl, een concept om (kleine) zelfstandige verkopers en kwekers te helpen in de online-verkoop. Tevens is hij initiatiefnemer van Bloemenboom. Dico schrijft deze weblog exclusief voor Goedemorgen.

Nog steeds ga ik met grote regelmaat naar de tribune op FloraHolland in Aalsmeer om planten te kopen. Voor mij heeft het nog steeds voordelen om daar te zitten. Je zou kunnen denken dat ik bij de ouderwetse inkopers hoor en misschien is dat ook wel zo. Tegelijk ben ik druk met de toekomst en denk ik dat ik voorop loop als het gaat om innovatie in de afzet van bloemen en planten. Afgelopen week mocht ik bij Aad Tijsen in zijn radioprogramma aanwezig zijn om een interview te geven over hoe en wat ik aan het doen ben. Mocht je belangstelling hebben is dit programma terug te luisteren. De link staat ook op www.bloemenboom.nl

Als sector zijn we in een behoorlijke crisis terecht gekomen. Het zou fijn zijn als we met elkaar door de crisis kunnen helpen maar helaas zal dat niet lukken. Verandering zal er komen waarvan sommige behoorlijke negatieve gevolgen zullen hebben en sommige pakken de kansen. Kansen komen en zijn er altijd. Echter worden er dusdanige beslissingen gedaan vanuit onze overheid dat niks voorspelbaar is. Als je een kas gaat opzetten waarbij geen gas nodig is wordt je wel op een andere manier gestraft. En zo zijn er verschillende voorbeelden.

Zelf ben ik doorgegaan met het ontwikkelen en verbeteren van de keten. Dit heb ik in het klein gedaan zodat er ruimte is voor flexibiliteit wat nodig is om innovatie teweeg te brengen. Inmiddels passen de puzzelstukjes in elkaar en kan ik doorgaan. De recessie komt eraan maar na een recessie komt er altijd weer een opleving.
We hebben behoorlijk wat jaren gezien van groter, groter, grootst en tevens ieder voor zich. Volgens mij zijn er nog steeds partijen die dat hele grote als een succes zien maar als de voordelen van het kleine er niet in zitten gaat het echt niet lukken. Er moet een ziel zitten in een bedrijf en als verschillende zielen met elkaar een klik hebben komen je verder. Ik denk dat het hard nodig is om elkaar op te zoeken en te verbinden.

Als ik nog even terug mag komen op het begin, de veiling heeft in de loop der jaren veel te veel kosten opgebouwd maar tegelijk is er een marktplaats opgebouwd waar nog steeds de grillen van de markt te zien zijn. Een marktbeeld wat moeilijk vanuit een ander systeem te meten is. Dus voordelen van het oude systeem zijn er. Naar mijn idee had de veiling de positieve kanten verder moeten ontwikkelen en de slechte kanten verkleinen of veranderen. Dit proces stapsgewijs met alle betrokkenen en dan had je nog steeds een mooie marktplaats gehad.

Bron: Dico Drost

Deel artikel