Blog: Doelgericht digitaliseren
Geplaatst op 22 mei 2020
Als je de media regelmatig volgt, dan heb je al snel een flinke portie 'coronanieuws' te verwerken. Ook in de blogs op Goedemorgen is vanzelfsprekend veel aandacht besteed aan hoe we ons aanpassen en beperkt bewegen. De 1,5 meter is een nieuwe norm geworden. Ik heb zeker nu, de sterke behoefte om vooral te kijken wat hierin de les is die we leren. En dat bedoel ik in positieve zin.
Één van mijn collega-bloggers schreef kort geleden vanuit het perspectief van een leidinggevende over intermenselijk contact. Of beter het ontbreken daarvan. Hij schreef "gedrag zie je, behoeftes niet". Ik herken de boodschap. Hoe blijf je in de verbinding met je mensen en je klanten? Voor dit alles, liep ik geregeld een rondje door ons bedrijf en sprak ik in een uur met veel mensen en ging ik regelmatig op de koffie bij onze klanten. Voor mijn gevoel was dit het middel om aangesloten te blijven.
Toch ben ik van mening dat het "nieuwe werken" ook een andere stijl van managen en aanpak vraagt. Vooral het vertrouwen in je medewerkers en dat iedereen vanuit een éénduidig doel zijn verantwoordelijkheid neemt was ook voor de coronacrisis al mijn ultieme doel. Nu word je extra getoetst of dit ook werkelijk het verschil maakt.
Wat zijn wij trots op onze medewerkers. Binnen een dag was ons kantoor een lege tuin en was iedereen thuis "op kantoor" hard aan het werk. Ook hebben we nog meer respect gekregen voor onze mensen die niet thuis konden werken zoals mensen in de productie en de service. Gelukkig zijn wij goed bereikbaar gebleven voor onze klanten en toeleveranciers en leveren we nog steeds keurig op tijd. Daarnaast zijn onze online services ineens van nog grotere waarde gebleken.
Wat is nu mijn les?
Vanuit het doel de mensen meenemen, aan het vertrouwen bouwen en dit onderhouden. Dit geeft een extra dynamiek in je team of bedrijf. Daarnaast heeft digitalisering voor mij en ons bedrijf een nieuwe dimensie gekregen. Vanuit het doel digitaliseren, dus stel elkaar steeds de vraag wat lossen we ermee op? Maar ook vooral ook dat bakje koffie met elkaar blijven drinken want verbinding laat nu eenmaal lastig digitaliseren.
Bron: Sjaak Bakker