Blog: Een kijkje in je toekomst!
Geplaatst op 14 mei 2020
Als scholier heb je geen benul wat er zich achter de deuren van een bedrijf afspeelt. Bedrijven kunnen zich nog zo mooi promoten, maar hoe is het als je werkelijk in het 'hart van een bedrijf' bent. Op FaceBook heeft namelijk ook iedereen de ideale relatie, het ideale gezin, het ideale leven... Maar hoe is het achter de voordeur?
Dat leer je als scholier als je stage gaat lopen... Mijn dochter (16) moest ook voor het eerst stage lopen dit jaar. Zij zit op het MBO Westland, opleiding Business en Management.
Ze ging op zoek naar een stage en vond deze bij Green Bubble, de webshop van Piet Vijverberg uit Monster. Dit bedrijf verkoopt voornamelijk eigen planten online, met leuke potten (vooral manden zijn in!) en de juiste verzorgingstips voor een 'happy green life'. Een totaalconcept. Ze zijn sterk op social media. Hebben een bepaalde stijl waarin ze hun producten laten zien. Dus niet de oude vertrouwde assortiment foto's, maar sfeer en beleving. Het initiatief voor een online bedrijf, liep al even, maar door de Coronaperikelen heeft deze start-up een enorme groei doorgemaakt, want mensen zijn meer thuis en willen groen in huis. En vooral de groene planten zijn hip!
In het begin van haar stage, begin dit jaar, zag de wereld er heel anders uit dan nu. Er is dan ook veel veranderd bij Green Bubble, de markt, het assortiment, personeelswijzigingen. Alles heeft ze in die 10 weken meegemaakt en ik vond het fantastisch! We hebben het er veel over gehad, want ze mocht veel werkzaamheden zelfstandig doen. Na een dag of 10 was ze zelfs een dag alleen. Hoe spannend is dat! Het is de bedoeling van een stage, dat je zoveel mogelijk leert. Een scholier alleen maar mee laten helpen in productiewerk, is een gemiste kans voor de tuinbouw. Maar het gebeurt toch nog heel vaak als ik dat om me heen hoor. Dan kunnen we als tuinbouw nog zoveel campagnes verzinnen en geld erin steken, maar je kunt maar 1 keer een eerste indruk maken.
Bij CombiVliet hebben we nu ook weer een stagiair. Koen wil iets in de tuinbouw, maar weet nog niet precies wat. Hij is onlangs begonnen bij ons als scholier en loopt nu een traineeship binnen CombiVliet. Want hoe weet je wat je wilt, als je niet weet wat er allemaal is.
Toen ik op de lagere school zat, had ik in zo'n vriendenboekje geschreven dat ik schoonheidsspecialiste of dierenarts wilde worden. En er stond specifiek bij dat ik 'niet op kantoor wilde zitten'. En waar zit ik... ja op kantoor. Ik doe nu HRM en Communicatie. Dat bestond niet toen ik puber was. HRM was personeelszaken (PZ), wat puur een administratieve afdeling was. En communicatie was geen vak. Dat bestond niet als beroep. Dat 'deed' je, net als horen, zien, ruiken en voelen.
Toen ik van school af kwam op m'n 18e, had ik een diploma met een Marketing-basis. Toen vrij hip, want dat was nieuw. Het stond in de kinderschoenen. Er waren ook vertrouwde richtingen als Secretaresse, Directiesecretaresse, Receptioniste, maar die beroepen bestaan zowat niet meer anno 2020. Deze mensen zijn veelal vervangen door Outlook, een mobiele telefoon of een app. Zo kan er zoveel veranderen, logisch dat scholieren niet goed in kunnen schatten wat de mogelijkheden zijn voor hun toekomst. Dit moeten we dus laten zien als tuinbouw, we moeten ze dit laten beleven. En niet vergeten, wat wij belangrijk vinden, kunnen andere (jongere) generaties misschien helemaal niet zo belangrijk vinden. Dus hoe verkoop je je bedrijf? Dat is marketing wat vanuit je hart komt! Dat leerde ik 30 jaar geleden al...
(Foto: Links Barri Vellekoop, rechts Cas Koeleman, Operational en Sales Manager at Green Bubble)
Bron: Martine van der Meer