BLOG Ellen Samwel: Bloggen jouw collega's al?
Geplaatst op 26 juli 2022
Het kan uitdagend zijn om als 'redelijk bescheiden' bedrijf te vertellen waar je goed in bent.
Tijdens klantinterviews krijg ik vaak te horen dat het erg gewaardeerd wordt dat collega's kennis van IT én de sector hebben, waardoor zaken goed doorgrond kunnen worden.
Wat voor ons (JEM-id) vanzelfsprekend is, blijkt dat in de branche van software-aanbieders niet altijd het geval. Wij horen van organisaties regelmatig dat contactpersonen van soms grote (beursgenoteerde) IT-bedrijven hoog van de toren blazen, maar zelf nog nooit in een kas, veiling of bij een DC zijn geweest. Laat staan dat ze écht weten hoe de processen verlopen en weten wat de eisen vanuit de markt zijn. Vaak horen bedrijven vooraf dat ze aan alle wensen kunnen voldoen, maar in praktijk blijkt dit niet altijd volledig het geval. Zo zien we dat IT bedrijven soms langs elkaar heen praten, simpelweg omdat ze bijv. wél IT kennis hebben, maar niet zelf met 'de poten in de klei hebben gestaan'. Die aanwezigheid van sectorkennis is voor ons als softwarebedrijf normaal, terwijl dat in praktijk helemaal niet zo 'normaal' blijkt te zijn.
Naast dat we midden in de sector zitten en vaak zelf in de kas of bij handelsbedrijven hebben gewerkt, houden we de trends goed in de gaten. Dit doen we o.a. door het maken van een roadmap en het betrekken van gebruikers en zelfs bedrijven die de software (nog) niet gebruiken, waardoor we weten welke gezamenlijke uitdagingen er liggen. Hierbij proberen we op AGF-gebied bijv. niet de organisatie naar ons pakket te vormen, maar juist ons standaard pakket naar behoefte van onze klanten verder te ontwikkelen waardoor we digitaal blijven innoveren. Dit doen we door in te spelen op sectortrends zoals internationalisering, schaalvergroting, Brexit, certificeringen (food safety, transparantie en duurzaamheid) en verschuivingen in de keten.
Door reacties waren we van mening dat we dit zelf ook meer naar buiten mogen brengen. We zeiden altijd: 'We zijn een club met gezellige mensen, maar verzetten ook een berg serieus werk'. Inmiddels mag dat 'gezellige' plaats maken voor 'professionals', 'experts', 'leiders', 'specialisten'. Daarom zijn we begonnen met het delen van expert blogs. Waarom? We willen onze doelgroep in de sector bereiken en investeren in het delen van onze expertise. Een mooie bijkomstigheid is dat het bij kan dragen aan de vindbaarheid via Google; hoewel nieuwe klanten vooral via-via bij ons terechtkomen.
Uiteraard kwamen we bij het maken van de eerste blogs obstakels tegen. Want, wie wordt de doelgroep? Zijn dat IT Managers, kwekers, handelsorganisaties of maken we verschillende blogs voor verschillende doelgroepen? Een andere leuke uitdaging bij collega's was 'tijdgebrek' en 'weinig ervaren met het schrijven van blogs'. Uiteraard snappen we vanuit Marketing dat bijv. een developer niet altijd zit te wachten of het schrijven van een stuk tekst, terwijl hij liever met de code bezig is, maar met een beetje hulp in vorm van een briefing en redactie kwamen we een stuk verder. Ook de 'onderwerpen' en 'frequenties' kunnen goed gedekt worden door een vooraf opgestelde strategie en planning. Dan heb je nog altijd die mening van een ander, 'Wat zullen de lezers ervan vinden?' Tja, wie z'n hoofd boven het maaiveld uitsteekt…
Hulp nodig bij het starten van Bloggen? Stuur gerust een mailtje naar ellen@jem-id.nl. Op welke link kunnen lezers júllie expert blogs terugvinden?
Bron: Ellen Samwel