BLOG Eric Flinterman: True Pricing

BLOG Eric Flinterman: True Pricing

Een weblog van Eric Flinterman. Hij is sparringpartner voor ondernemers in de tuinbouw bij ABAB. Eric schrijft deze weblog exclusief voor Goedemorgen.

Er wordt steeds vaker aan gedacht om de 'werkelijke' kosten van een product door te berekenen aan de consument. Leuk? Nee, maar dat wordt niet gevraagd. Een goede voorbereiding op deze trend voorkomt of verzacht vervelende verrassingen. Of biedt dit juist ook kansen?

Het begint natuurlijk allemaal bij het weten van de 'werkelijke kosten': de huidige True Price. Deze kennis geeft inzicht, zodat u deze True Price kunt verlagen. Er gaan enorme verschuivingen plaatsvinden. De True Price verschilt namelijk enorm bij verschillende bedrijven en producten.

Cruciale keuzen
Kansen zijn er zeker! Inzicht in de effecten van wat, waar en hoe geteeld wordt, is cruciaal voor de te maken keuzes. Bepaalde producten kunnen beter elders worden geteeld, andere juiste weer in Nederland.
De True Price is op dit moment nog moeilijk te berekenen. Mijn advies: begin met het berekenen van de CO2-footprint, die als basis voor de True Pricing fungeert. Footprint-berekeningen zijn nog maar net opgestart en leverden al veel verrassende inzichten op. Zo verplaatste de ene ondernemer een deel van het productieproces naar het buitenland en wist de ander zijn footprint fors te verlagen door de kennis van het nieuwe telen goed toe te passen. In bepaalde teelten is een andere substraatkeuze de oplossing. Soms is de conclusie dat een bepaalde teelt in een bepaald jaargetijde niet meer verantwoord is, met de huidige stand van de techniek.

Het begint met inzicht
True Pricing speelt niet alleen voor Nederland of de EU. Producten van buiten de EU zullen ook belast gaan worden om tot een True Pricing te komen. Dat kan in ons voordeel gaan werken.
Het begint met inzicht; de footprint-berekening. Dit is de eerste en makkelijkste stap. Vervolgens komt het creatief analyseren van de cijfers en vooral het slim benutten van de nieuwe kennis. Hierdoor blijft u concurrerend en dat willen we uiteindelijk allemaal.  

Leuk? Misschien toch wel!

Meer weten?
Wilt u hier eens over sparren? Neem dan contact met mij op via telefoonnummer 073-6465419 of stuur een bericht.




 

Bron: Eric Flinterman

Deel artikel