Blog: Halvering promotiebudget sierteelt is wanbeleid!

Blog: Halvering promotiebudget sierteelt is wanbeleid!

Een weblog van Eric Flinterman. Hij is sparringpartner voor ondernemers in de tuinbouw bij ABAB Accountants en Adviseurs. Eric schrijft deze weblog exclusief voor Goedemorgen.

Het toch al niet overweldigende budget van € 16 miljoen voor het Bloemenbureau Holland (BBH) daalt dit jaar met ongeveer € 8 miljoen als gevolg van de dalende omzetcijfers van FloraHolland. Een deel van dit budget is bovendien al uitgegeven aan eerder aangegane verplichtingen. En dat terwijl het juist in deze crisistijd van belang is om bloemen en planten onder de aandacht te blijven brengen bij de consumenten.

Promotie versus omzet
Door de coronacrisis valt er een flink deel van de afzet weg in de sierteelt, wat ook de omzet van FloraHolland flink raakt. Maar dat hiermee ook het promotiebudget voor Bloemenbureau Holland onder druk komt te staan, vind ik een vreemde situatie. Het is toch belachelijk dat de uitgaven aan promotie gekoppeld zijn aan de omzet. Bij een dalende omzet moet er juist veel meer aan promotie worden uitgegeven. Daarnaast is € 16 miljoen al helemaal niet veel als je uitgaat van een omzet van zo'n € 4,6 miljard. De hoogte van het budget is nog niet eens uit te drukken in een percentage van de omzet. De € 8 miljoen waarop we in de huidige crisissituatie uitkomen, is funest voor de sector!

We Hebben Meer Bloemen Nodig
Door het wegvallen van een groot deel van het budget, vinden een aantal geplande campagnes geen doorgang. Een ervan is de succesvolle bloemencampagne 'We Hebben Meer Bloemen Nodig'. Een dergelijke boodschap vindt het Bloemenbureau in deze tijd, waarin vooral andere dingen nodig zijn, zoals mondkapjes en beademingsapparatuur, niet gepast. Wel staat er voor later dit jaar de plantencampagne 'Bedankt Plant' op de agenda. Deze campagne richt zich voornamelijk op kamerplanten, maar het idee is om samen met partners ook buitenplanten te gaan promoten.

Miljarden euro's
Al met al zijn we in een vreemde situatie beland met de sector, die vraagt om nieuwe inzichten. Natuurlijk snap ik dat je moet sturen op de kosten in slechte tijden. Maar het is absoluut onverstandig om minder uit te gaan geven aan verkoopondersteuning als je als sector juist meer verkoop nodig hebt! Door het promotiebudget nu te verlagen, versterken we de dalende trend. Een teler gaat toch ook niet minder water en voeding aan zijn gewassen geven als de prijzen dalen? We hebben het over een omzetdaling van miljarden euro's en we denken met een besparing van een paar miljoen de zaak te redden. Dat gaat echt niet werken. Sterker nog: het werkt averechts. Laten we daarom vaart maken samen en dit slechte mechanisme juist nu voor eens en altijd uit de weg ruimen!


Bron: Eric Flinterman

Deel artikel