Blog: Het D-woord

Blog: Het D-woord

Een weblog van Dico Drost. Hij is verantwoordelijk voor Horticultureonline.nl, een concept om (kleine) zelfstandige verkopers en kwekers te helpen in de online-verkoop. Dico schrijft deze weblog exclusief voor Goedemorgen.

Na de C komt de D in het alfabet. Momenteel wordt er 24/7 bericht over het C-woord. Echter wil ik het D-woord bespreken. Niet de D van Dico maar de D van Duurzaam. Zo'n 10 jaar geleden kwam er een nieuwe module "Sustainability and Innovation" op Nyenrode Universiteit. Ik mocht hier als één van de eerste aan deelnemen. Deze module heeft heel veel indruk op mij gemaakt en ik vertelde volop aan mijn omgeving. In die tijd werkte ik met iemand samen die er gek van werd en er eigenlijk niks meer van wilde horen. En zo woekert het D-woord al een geruime tijd door de samenleving maar is er veel te weinig mee gedaan.

Afgelopen week ben ik begonnen met het lezen van het boek "Once upon a future".  Het boek is net uitgekomen en in de afgelopen twee jaar geschreven. Heerlijk in het zonnetje in de tuin met een mooie heldere blauwe lucht. Op pagina 71 aangekomen wordt er begonnen met "Het D-woord". Om u een indruk te geven wil ik een alinea citeren,

'Ecologisch, sociaal-economische en spirituele stress zet de toekomst van de mensheid steeds verder onder druk en blijft volgens deskundigen de komende jaren en zelfs decennia toenemen. Tot nu toe hebben we het befaamde woord 'duurzaamheid' nog nauwelijks gebruikt, omdat we van mening zijn dat het D-woord een van de meest misbruikte woorden is in onze tijd. In dit hoofdstuk maken we duidelijk wat duurzaamheid is en hoe belangrijk het is. Feitelijk komt het erop neer dat we onze toekomst alleen veilig kunnen stellen als we overstappen naar een meer duurzame manier van produceren en consumeren…….'

Het boek legt uit dat er twee sporen zijn om naar een nieuw tijdperk te komen. En kort samengevat komt het erop neer dat als wij als mensheid niet in staat zijn om anders te gaan leven, de natuur dat wel voor ons regelt.

Nu zie je wel enkele bedrijven promotie maken met duurzaamheid. Belangrijk daarbij is te herkennen of dit wordt gebruikt als strategie of dat deze bedrijven vanuit de kern duurzaam zijn. Momenteel moet er vanuit de overheid bij gesprongen worden met geld omdat bedrijven de huidige malaise niet trekken. Laten we hopen dat dit geld met verstand wordt ingezet en gebruikt wordt voor bedrijven die duurzaam zijn vanuit de kern. Bedrijven welke iets toevoegen voor onze samenleving. Het komt erop neer dat het C-woord een hele duidelijke relatie heeft met het D-woord. Ook dit wordt in het boek besproken. Er is een holistische benadering nodig om de problemen op te lossen omdat we met z'n alle voor een kleine periode op de zelfde planeet mogen leven.

Bron: Dico Drost

Deel artikel