Blog: Het gevecht om de euro van de consument

Blog: Het gevecht om de euro van de consument

Een weblog van Eric Flinterman. Hij is sparringpartner voor ondernemers in de tuinbouw bij ABAB Accountants en Adviseurs. Eric schrijft deze weblog exclusief voor Goedemorgen.

Het einde van de coronabeperkingen is in zicht. Boekingssites van reisbureaus raken overbelast. We staan weer in de file, gaan weer winkelen, terrasjes pakken en uit eten. De extra vraag naar tuinbouwproducten kan wel eens gaan afzwakken. De consument kan zijn euro nu eenmaal maar één keer uitgeven.

Stijgende kosten, dalende inkomsten
Ook krijgt de consument weer aandacht voor zaken die het afgelopen jaar moeilijk of onmogelijk waren. Er blijft dus minder over voor groenten en fruit, bloemen en (tuin)planten. Daarbij stijgen de kosten van arbeid, energie en duurzame productiemiddelen gestaag door. De kosten- en opbrengstenlijnen komen dichter bij elkaar of ontwikkelen zich de verkeerde kant op.

Tekort aan handjes
Wat u hiertegen kunt doen? Opletten en anticiperen. In het algemeen betekent dit dat er meer aandacht voor mechanisering nodig is. Niet alleen om de over het algemeen (te) hoge arbeidskosten te temperen, maar vooral om het werk gedaan te krijgen. Het tekort aan handjes neemt alleen maar toe: de economie trekt aan en er stoppen jaarlijks meer mensen met werken (pensioen) dan dat er toetreden tot de arbeidsmarkt.

Onderneem actie
Om onder de aandacht van uw klanten te blijven, moet u nu actie ondernemen. De schaarste kan snel afnemen. U komt dus weer terecht in de bekende aanbodmarkt. Blijf intensief met uw klanten in contact. Zo bouwt u niet alleen een band op met hen, maar komt u ook veel meer te weten wat de (toekomstige) markt vraagt. Wat vinden uw klanten echt belangrijk? Welke rol spelen duurzaamheid en vernieuwing? Dit beseffen en uitspreken is één, doen is twee. U besteedt uiteraard veel tijd aan uw teelt, personeel en organisatie. Hoeveel tijd besteedt u aan het onderhouden van klantrelaties? Is dit minder dan tien procent? Dan is dit een goed moment om uw tijdsbesteding te veranderen. De markt verandert immers ook.

Meer weten?
Wilt u weten welke acties u moet nemen? Neem dan contact met mij op via telefoonnummer 073-6465419 of stuur een bericht.  


Bron: Eric Flinterman

Deel artikel