Blog: Het is anders
Geplaatst op 04 september 2020
Heb je dat ook wel eens. Dat een collega anders reageert dan dat je verwacht. Bijvoorbeeld dat hij of zij geďrriteerd raakt als jij eens een keer heel direct zegt waar het op staat. Omdat hij of zij dat ook bij jou doet.
Juist dat laatste is een interessant gegeven. Want uit jarenlang (ervarings-)onderzoek blijkt dat bij mensen niet altijd geldt: "What you see is what you get". Soms laten mensen bepaald gedrag zien maar verwachten ze juist het tegenovergestelde van de ander.
Behoeften zie je niet!
Wat dat betreft zit een mens raar in elkaar. Gedrag dat zie en ervaar je. Uit het voorbeeld hierboven: zeggen waar het op staat is het gedrag wat beide collega's naar elkaar laten zien. Maar de verwachting die één van de twee heeft is heel anders. Ondanks dat hijzelf heel direct is, verwacht hij uiterst veel respect van zijn collega. En raakt hij geďrriteerd als zijn collega té direct is. En wat iemand van de ander verwacht, dat zie je niet.
Komt dit veel voor?
Ja, dit komt veel voor. Misschien niet altijd in heel extreme vormen. Maar het komt vaak voor. En niet alleen op het gebied van directheid. Ook bijvoorbeeld op het gebied van autoriteit, gestructureerd werken, samenwerken of alleen werken, (snel) beslissingen nemen enz. zien we deze verschillen.
Iemand kan bijvoorbeeld érg autoritair overkomen, maar wil beslist niet autoritair behandeld worden. Iemand kan erg goed samenwerken in een groep, maar alléén als hij of zij af en toe met rust worden gelaten en alleen kan werken.
Wat kun je met deze wetenschap doen?
Op het moment dat iemands verwachtingen steeds niet vervuld worden ontstaat irritatie. Daarom is het zo belangrijk om de onzichtbare verwachtingen zichtbaar worden. Dat kun je doen door irritaties waar te nemen en bespreekbaar te maken ("Ik zie dat je geďrriteerd bent, hoe komt dat?" "Welk gedrag van mij irriteert je?" "Ik zie dat je het niet eens bent met me. Wat zit je dwars?"). Daarnaast is een assessment dat gedrag inzichtelijk maakt een érg goed hulpmiddel dat in veel tuinbouwbedrijven al is toegepast en wérkt.
Met een geringe investering creëer je een samenwerkingsklimaat met véél minder irritaties.
Succes!
Bron: Peter Smulders