Blog: Het vervolg op...
Geplaatst op 24 juni 2020
Een blog schrijven kan over vele actualiteiten gaan maar ik werk in de plantenwereld en wil dit dan ook aanhouden als "mijn" onderwerp met voorkeur om over te schrijven. Afgelopen week plaatste ik een post op mijn LinkedIn waarin ik mijn frustratie uitte over het wel en wee van de planten tribune op veiling FH Aalsmeer. Dit onderwerp wekt bij vele de interesse daar het artikel op dit moment ruim 6800 keer bekeken is. Daarbij ook vele verschillende reacties en actie roept om een reactie. Dat kan leuk zijn of soms ook wat teleurstellend omdat de bedoelingen anders waren als dat men het leest. Dat is dan mijn eigen schuld want dan had ik mezelf maar duidelijker moeten verwoorden.
Momenteel is er een soort van chaos in de sector. Een logisch iets want er zijn heel veel dingen aan het veranderen. De Corona heeft dit proces enorm versnelt. Chaos betekent letterlijk de geboorte van iets nieuws. Angst om je eigen bedrijf, baan, positie of wat dan ook te verliezen. De meeste van ons vinden verandering maar niks en zoeken stabiliteit. Als er vanuit de overheid wordt gezegd dat Corona gevaarlijk is nemen we dat blind aan zonder enige onderbouwing gelezen te hebben.
Dan weer even terugkomen naar mijn artikel over de klok. FloraHolland is bezig met een grote slag te maken naar digitalisering. Naar mijn mening is dit ook hard nodig. Het voordeel van de klok is dat als je wat koopt je er redelijk zeker van kan zijn dat je krijgt wat je ziet ondanks dat er nog wel wat te betwisten is over de foto's. Daarnaast is er niks waar je op kunt bouwen. Ga je handel bestellen vanuit FloraXchange zijn er van de 10 partijen zeker 3 die niet doorgaan of anders worden uitgeleverd. We zijn in Nederland schijnbaar nog niet is staat om een goed systeem neer te zetten wat klopt. Het moet blijken hoe succesvol de transitie wordt. De verandering houdt veel mensen bezig en de manier waarop het gebeurt doet me denken aan de manier waarop Nederland wordt aangestuurd in Corona tijd.
Dan komt er het gezegde, onder druk wordt alles vloeibaar. Gaat de digitalisering bij FloraHolland niet naar wens dan zouden er zomaar eens mooie samenwerkingen kunnen ontstaan tussen partijen die alternatieven diensten aanbieden en daarmee gezamenlijk een dynamisch Nederlands netwerk opzetten. Belangrijk is dat er aan het begin van de keten voldoende wordt verdient om te kunnen verduurzamen. Het traject daarna naar de consument moet zo efficiënt mogelijk gemaakt worden en daar hebben we onze handen aan vol.
Wat wordt het vervolg op...
Bron: Dico Drost