Blog: Hoe maken we werken in de tuinbouw meer sexy?
Geplaatst op 01 juli 2021
De Nederlandse Agri, Food & Tuinbouwsector kent een rijke geschiedenis en staat vandaag de dag aan de absolute wereldtop als het gaat om innovatie en kennis. Veel bedrijven in de sector hebben vacatures en zoeken nieuw talent om hun groei te realiseren. De website van het World Horti Center staat dan ook vol met vacatures. Nederland kent op dit moment een laag werkloosheidscijfer en er is een groot aantal vacatures, hetgeen betekent dat er flinke krapte is op de arbeidsmarkt. Hoe vinden we het schaap met 5 poten, want dat is toch waar elk bedrijf naar op zoek is. En meer in z'n algemeenheid: hoe trekken we jonge en ambitieuze mensen aan en binden we hen aan onze mooie sector?
Het is allereerst van belang om te weten wat de doelgroep is die je wilt werven, waar je moet zoeken en hoe je deze doelgroep het beste kan bereiken. Om bijvoorbeeld starters succesvol te werven, is het bieden van stage-opdrachten een goede manier om jong talent aan te trekken. Daarmee snijdt het mes aan twee kanten; de student kan de organisatie leren kennen en de organisatie kan ervaren of de stagiair daarbij past om hem of haar dan na het afronden van de opleiding aan zich te binden. Een nauwe samenwerking met onderwijsinstellingen kan hiervoor een goede voedingsbodem zijn.
Arbeidsmarktcommunicatie over onze tuinbouwsector, de innovatiekracht en de kennisintensiviteit is een belangrijk middel om de aandacht te vestigen op de mogelijkheden en kansen die onze sector biedt. Ook bij Royal Brinkman houdt het ons bezig hoe wij ons nog beter op de kaart kunnen zetten voor de werving van talenten. Als internationaal bedrijf hebben wij uiteraard goede mogelijkheden om mensen te laten ontwikkelen.
Binden en boeien van mensen is van cruciaal belang voor de organisatie; het is vanzelfsprekend altijd beter om je huidige talenten te behouden dan om nieuwe te moeten werven in verband met vertrek. Oog hebben voor de medewerkers, hen waarderen, kansen bieden voor verdere ontwikkeling en trots stimuleren, zijn belangrijke elementen voor 'job satisfaction'. Mensen werken graag bij een bedrijf waar ze trots op zijn en waarbij zij het gevoel hebben dat ze aan iets moois bijdragen. Wie zijn medewerkers wil binden en boeien, doet er verstandig aan om dit gevoel van trots zo goed mogelijk te stimuleren. In een familiebedrijf als Royal Brinkman met het predicaat 'Royal' en haar 135-jarige geschiedenis, is dat ook zeker om trots op te zijn en ben ik zelf ook trots om bij te werken.
Tenslotte hebben we als sector de taak om uit te stralen, dat wat wij te bieden hebben, heel uniek is qua innovatiekracht en ondernemerschap en dat talenten in deze sector deel kunnen uitmaken van de wereldtop van de Agri, Food & Tuinbouwsector.
Bron: Talitha Timmerman