Jill van der Knaap: tijd van afronden of vooruitkijken?
Geplaatst op 04 oktober 2022
Het vierde en laatste kwartaal van 2022 is ingegaan. Voor de meeste organisaties breekt er een belangrijke periode aan, zo ook bij JEM-id. In het laatste kwartaal worden namelijk de plannen gesmeed voor het volgende jaar en nagedacht over toekomst van het bedrijf. Dit doen wij bij GreenCommerce door jaarlijks een roadmap te introduceren welke is opgedeeld in verschillende thema's per kwartaal. De vier thema's zijn o.a. afgestemd op basis van trends en actualiteiten binnen de agf sector. Zo had dit jaar het thema 'Kwaliteit' een hoge prioriteit op onze roadmap vanwege de nieuwe wetgeving rondom verplichte fytosanitaire keuringen die eind 2023 van kracht zal gaan (vooral van belang voor handel met het Verenigd Koninkrijk) en de steeds strenger wordende eisen omtrent de registratie van certificeringen.
Een roadmap heeft ook voordelen voor de medewerkers binnen een team. Zo is er meer overzicht en zijn er duidelijke mijlpalen die behaald dienen te worden binnen een vooraf bepaalde periode. Het zorgt voor een stip op de horizon waar naartoe wordt bewogen. Dit kwartaal zullen wij ook weer de afweging moeten maken welke ontwikkelingen een prominente rol krijgen op de roadmap. Daarbij is het belangrijk om flexibel te kunnen blijven in het geval van onvoorziene zaken. Zeker in deze tijd waar de crisissen elkaar blijven opvolgen. Een complexe maar interessante puzzel die dit kwartaal zijn vorm gaat krijgen.
Dit vierde kwartaal zal in het bijzonder voor telers/kwekers extra belangrijk zijn t.o.v. vorige jaren. De energieprijzen van dit kwartaal kunnen voor sommige bedrijven net zo hoog uitvallen als de vorige 3 kwartalen bij elkaar opgeteld. Dit heeft enorme impact op het resultaat van een bedrijf. Vanwege de hoge energieprijzen wordt men gedwongen om keuzes te maken die ze eigenlijk niet willen maken. Denk aan lege kassen of dunner poten. Als gevolg hiervan worden er misschien hoge prijzen verwacht, maar zullen deze prijzen kunnen opwegen tegen de kosten? Welke garantie heb je nog in deze tijd? En wat betekent dit allemaal voor de consument? Het wordt een spannend kwartaal waarin kansen en bedreigingen nog dichter bij elkaar zullen liggen dan normaal.
Helaas hebben we geen glazen bol waar we conclusies uit kunnen trekken. Des te belangrijker is het om je vast te houden aan de zaken die je wél zeker weet. Welke onderwerpen staan bij jou op de agenda voor dit kwartaal?
Bron: Jill van der Knaap