Blog: Klanten ambassadeurs maken

Blog: Klanten ambassadeurs maken

Een weblog van Ellen Samwel. Zij verzorgt de online marketing binnen JEM-id. Samwel schrijft deze weblog exclusief voor Goedemorgen.

Ruim 5 jaar geleden werd ik erg enthousiast na een leuke masterclass van Jos Burgers. Misschien heb je hem ook wel eens gehoord of één van zijn boeken gelezen; 'Gek op gaten, Één fan per dag, De wet van Snuf etc.

In het kort komt het er bij zijn verhaal op neer dat 'klanten' eigenlijk net 'mensen' zijn. Ze houden van aandacht en hebben i.p.v. een teleurstelling liever dat je een verwachting overtreft. Het levensmotto van Jos is dan ook: 'Alles wat je geeft, krijg je (ooit) terug.' Klopt dat in het dagelijkse leven niet altijd zo? Denk aan het lekkere eten in het restaurant dat bezorgd wordt door een ober met een glimlach en dan ook nog dat snoepje bij de rekening. Je geeft een goede fooi, gaat er vaker eten en vertelt het ook nog door aan al je vrienden.

Goede salesmedewerkers kunnen essentieel zijn voor jouw organisatie, maar vervolgens willen klanten met jouw bedrijf blijven werken omdat het product en de service goed is. Om goede producten te hebben, is een team met experts nodig die constant de trends en kwaliteit in de gaten houdt en hierop inspeelt om de behoeften en verwachtingen van klanten te overtreffen om ze hiermee voorsprong te geven.

Wanneer organisaties ons product adviseren aan anderen, weten we in ieder geval dat we goed op weg zijn. We streven dan ook altijd naar 'tevreden' klanten of beter nog 'fans' of 'ambassadeurs'.

Het is helaas nog niet zover dat we als AGF-team binnen JEM-id uitsluitend 10-en krijgen ;-), maar we weten n.a.v. klanttevredenheidinterviews in ieder geval voor een groot deel waar we kunnen verbeteren. Zo proberen we klanten vaker te bezoeken om te horen wat er speelt, hebben we de manier van samenwerken en communicatie verbeterd, is er beter inzicht in onze planning en zijn we plannen aan het maken voor trainingen rondom ons AGF softwarepakket GreenCommerce.

Dit alles is ook nog eens heel leuk om door te voeren, want naast dat klanten er blij van worden, merken we bij JEM-id dat het intern ook een boost geeft. Blije klanten zorgen voor een team met blije medewerkers.

Wanneer plan jij die afspraak bij jouw klant en welke vragen ga je stellen?
Of wie vraag jij om een 'onafhankelijk' onderzoek te laten doen?

P.S. Wil je weten hoe wij dit doen? Stuur gerust een mailtje: ellen@jem-id.nl

Bron: Ellen Samwel

Deel artikel