Blog: Klanttevredenheid in tijden van schaarste
Geplaatst op 21 oktober 2021
Lang leve de tevreden klant! Als bedrijf streven wij naar een betere en duurzame toekomst van onze klanten, ondernemers in de bedekte tuinbouwsector. We doen dit door het continu bieden van kennis, kunde, producten en innovatieve oplossingen én door de verbinder te zijn. Samen kijken we vooruit en anticiperen we op toekomstige ontwikkelingen: met verbetering als doel. Dit is volgens ons de basis voor het creëren van klantwaarde en daarmee van klanttevredenheid.
Veel organisaties investeren in innovatie en werken daarbij samen met universiteiten. Ook wij doen veel aan innovatie en werken in dat kader onder meer samen met de TU Delft. Recent is er een systeem geďntroduceerd dat automatisch motten signaleert. Rupsen zorgen vaak voor veel problemen in de kas. Het vroegtijdig waarnemen van motten maakt het mogelijk om tijdig in te grijpen en te voorkomen dat het een rupsenplaag wordt. Met als resultaat: een schadevrij gewas. Dit illustreert hoe wij continu bezig zijn om innovatieve oplossingen te ontwikkelen die onze klanten helpen hun hun teeltuitdagingen het hoofd te bieden en hun doelen te bereiken..
Er zijn op dit moment echter ook hele andere uitdagingen in de glastuinbouw. Wij hebben te maken met schaarste van producten. Sneller dan verwacht, schoot de wereldeconomie uit de pauzestand. Zo snel dat het aanbod de vraag niet kan bijbenen. Een tekort aan mensen, spullen en transport is hét kenmerk van de post-corona-economie.
Directe oorzaak is uiteraard de uitbraak van het coronavirus vorig jaar, toen de wereld op slot ging. Daardoor raakte de fijnmazige logistiek, om lege containers op de juiste plek te krijgen, volledig verstoord. Dat zal tot ver in 2022 merkbaar zijn, is de verwachting. Ook schaalden veel fabrikanten uit angst voor economische tegenwind hun productie af. Het herstel ging dit jaar echter zo snel, dat dat veel bedrijven heeft verrast. Zo ontstonden overal tekorten; aan mensen, containers, hout, etc. Daar kwam dit najaar een tekort aan gas bij. En waar tekorten zijn, lopen prijzen helaas ook op.
Bij Royal Brinkman worden wij dagelijks geconfronteerd met deze uitdagingen en manoeuvreren wij ons door alle aangepaste levertijden en prijzen heen. Wij stellen alles in het werk om de benodigde producten beschikbaar te houden. En tegelijkertijd doen wij er alles aan om de beschikbare producten evenredig over onze klanten te verdelen, zodat wij alle klanten tevreden kunnen stellen. Hoe zorgt jouw organisatie voor het tevredenstellen van klanten in deze tijden van schaarste?
Bron: Talitha Timmerman