Blog: Kuikentjes hamsteren
Geplaatst op 17 april 2020
Mensen gaan bijzondere dingen doen in crisistijd. In Amerika verkopen ze in de supermarkt kuikentjes en de afgelopen tijd gingen ze 'als warme broodjes' over de toonbank, ze hadden er al ruim 10.000 verkocht. Mensen gaan terug naar de basis. Ze gaan kippen houden die hun afval eten, daardoor gaan ze weer eieren leggen en aan het einde van het liedje eten ze de kippen op. Dan is de cirkel weer rond, back to nature, back to basic. Dat geeft mensen een zeker gevoel, dat ze eten hebben in tijd van nood (Pyramide van Maslow).
Een bekende uitdrukking is; "op een rustige zee, kan iedereen kapitein zijn", en je ziet nu dat de zee stormachtig is en dat mensen ander gedrag gaan vertonen. Meer naar hun ware karakter……. naar de basis, hun ik. Dat is een proces wat ik met belangstelling aanschouw.
Je ziet verschillende typen mensen "ontstaan"; mensen die heel creatief worden, mensen die anderen helpen, mensen die bang worden, mensen die rustig blijven, mensen die anderen veroordelen (vooral op social media, lekker veilig), mensen die egoďstisch worden, mensen die niet veranderen, mensen die agressief worden, etc. Heel bijzonder. En je kunt daar vrij weinig aan doen, want je bent wie je bent, pas als de zee weer rustiger wordt, krijgen mensen weer grip op hun gedrag. En kunnen ze zien ze hoe ze in nood reageerden, wat zo'n situatie met hen deed.
Daarom laten we bij CombiVliet mensen altijd een persoonlijkheidstest doen. Zo'n test geeft vooral aan hoe iemand reageert in stressvollere situaties, hoe je veerkracht is. Wat doe je vanuit je natuur in een situatie die je niet onder controle hebt. Dat geeft ons een gebruiksaanwijzing waarom mensen op bepaalde wijzen kunnen reageren en hoe we mensen moeten begeleiden om Samen te Groeien. Dit is heel waardevol. Zo haal je het beste uit mensen en kom je beiden niet zo snel voor verrassingen te staan.
Ook ondernemers zijn mensen en reageren heel verschillend. Ondernemers hebben het nu zwaar in heel veel branches, zeker de sierteelt in onze tuinbouwbranche. De vraag is voor een groot deel weggevallen. Deze producten zijn vooral luxe en gelegenheidsproducten (3e behoefte in de Maslow-pyramide), terwijl groenten meer basisbehoeften (1e behoefte in de Maslow-pyramide) zijn. Bovendien is dit het seizoen voor de sierteelt, waarin ze het moeten verdienen. Sierteeltkwekers mogen nog maar een percentage aanleveren van wat ze anders aanvoeren. En wat overblijft? Tja, daar moeten ze zelf maar een oplossing voor bedenken. Vernietigen ze het of gaan ze het op een creatieve manier aan de man brengen? Het is nogal wat! De drive-inns en stalletjes langs de weg zijn uit de grond geschoten Redden ze het hiermee? Laten we het hopen. De tijd zal het leren.
Deze tijd gaat heel veel mensen iets leren, wie ben je werkelijk, hoe reageer je en wat is belangrijk in het leven. Een vleermuis bleek in staat de wereld op z'n kop te zetten en een kuikentje kan een lichamelijke behoefte invullen die zekerheid biedt.
Bron: Martine van der Meer