Blog: Local-for-local: elke markt is anders, ook online!
Geplaatst op 05 mei 2020
Het verbaast niemand als ik zeg: "Elke markt is anders." Toch brengt dat - als je kijkt op bedrijfsniveau - heel wat uitdagingen met zich mee. De tuinbouw in Nederland is namelijk een hele andere tak van sport dan de tuinbouw in Spanje. Dat is ook de reden dat je iedere markt op een andere manier moet benaderen. Daarom voeren wij ook online een local-for-local beleid; met specifieke content per land bestaande uit een lokaal assortiment, lokale promoties en het delen van lokale kennis.
Bewust kennis delen
Het bewust delen van kennis met onze klanten wereldwijd is een keuze die wij binnen Royal Brinkman enkele jaren geleden hebben gemaakt. Niet alleen face-to-face maar ook digitaal. Regelmatig krijg ik dan ook de vraag: "Waarom kiezen jullie ervoor om deze waardevolle kennis zo op het internet te gooien?" Als je er logisch over nadenkt is het antwoord simpel: "Waarom niet?" Klanten zoeken vaak online naar antwoorden. Wij willen graag dat ze die antwoorden bij ons kunnen vinden. En nog belangrijker: ons doel is om samen met telers, leveranciers en overige partners de tuinbouw wereldwijd te verbeteren. Dat kan alleen als wij onszelf openstellen en bereidt zijn om die kennis te delen. Ook in het buitenland. Oftewel: "Let's improve together!"
Kruisbestuiving tussen specialisten
Ook intern streven we naar een kruisbestuiving van kennis. Maar hoe doe je dat met een team van experts, bestaande uit meer dan 50 specialisten verspreid over het binnen- en buitenland? Geloof mij; dat is een weleens een uitdaging. Het weerhoud ons er echter niet van om die kruisbestuiving te realiseren. Regelmatig staan specialisten uit verschillende landen met elkaar in contact met als doel om persoonlijke bevindingen en ervaringen met elkaar te delen op een specifiek vakgebied.
Elke markt is anders, ook online!
Door het local-for-local beleid is er per land een aangepaste e-commerce strategie bepaald dat matcht bij de verwachtingen in de desbetreffende markt. Dat is namelijk de enige manier om klanten zo goed mogelijk van dienst te zijn. Daarnaast draagt dit bij aan de behoefte die onze klanten hebben: kennis die voor hun specifieke teelt in dat land van toepassing is. Zo zetten we in op een lokaal assortiment, lokale content en een lokaal assortiment.
Kortom: wil je de klant zo goed mogelijk bedienen? Zorg dan dat je op de hoogte bent van alle verschillen per markt. Of die verschillen nu zitten in cultuur, communicatie, assortiment of kennis; zorg dat je relevant bent met een local-for-local beleid!
Bron: Rob Helderman