Blog: Onzekerheid, goede basis om klantrelaties te versterken
Geplaatst op 27 september 2021
Consumenten kunnen hun geld weer overal uitgeven, dus het gevecht om de consumenteneuro is losgebarsten. Personeel binden en boeien wordt steeds moeilijker en de energieprijzen stijgen maar door. Doorberekenen van kostprijsverhogingen is vaak geen optie. Wat nu?
Er is helaas geen kant en klare oplossing. Ik zie in de praktijk wel veel verschillende reacties. De één kiest ervoor om geplande investeringen voorlopig in de ijskast te zetten. Een ander gaat fuseren met een collega-ondernemer om samen sterker te worden. Sommigen kiezen ervoor om juist nu door te pakken op het gebied van verduurzaming.
Herzie uw strategie
Het lijkt me noodzaak om in deze onzekere tijden uw strategie te herzien om van daaruit actie te ondernemen. Zo voeren sommige telers stevige gesprekken met hun afnemers over noodzakelijke prijsverhogingen. Dit brengt de nodige spanningen in de verhoudingen. Als er sprake is van een duurzame relatie, lukt het vaak toch om de prijzen te verhogen. Die prijsverhogingen worden immers in elke sector doorberekend en nu zijn wij aan de beurt. Het wordt tijd dat we als telers eens stoppen met het altijd maar zelf de klappen opvangen.
Klantrelatie
Investeren in een goede klantrelatie is een absolute voorwaarde om eisen te kunnen stellen. Mijn ervaring is dat ondernemers nog steeds veel te weinig tijd steken in een goede klantrelatie. Regelmatig persoonlijk contact is een must om een goede relatie op te bouwen. Niet alleen om de prijzen te kunnen verhogen, maar vooral om permanent kennis uit te wisselen. Dan kunt u samen met uw klanten de consument optimaal bedienen.
Onderhoudt u goede relaties met uw klanten? Hoe vaak bezoekt u hen? Maakt u onderscheid in uw klantrelaties? Heeft u ook strategische klantrelaties die u snel kunnen informeren over wijzigingen in de markt? Passen uw klanten bij uw strategie? Allemaal vragen die u vooral zelf kunt beantwoorden door er tijd voor vrij te maken. U kunt natuurlijk ook de hulp inroepen van een collega-ondernemer of van een externe adviseur. Uw klanten hebben, net als u, te maken met grote onzekerheden. Ook zij hebben behoefte aan duurzame relaties met hun leveranciers. Zo kunt u samen de onzekerheid verminderen.
Bron: Eric Flinterman