Blog: Stoppen is niet sexy
Geplaatst op 28 september 2020
Is 'doorgaan' wčl sexy? Juist niet! Doorgaan kost veel energie en tijd.
Waar gaat dit nou weer over?
Dit gaat over dingen die je dagelijks doet die geen meerwaarde (meer) hebben, maar je blijft ze doen, omdat je ze al lange tijd zo doet. Je bent het zo gewend. Kun je de tijd nemen om er eens van een afstand naar te kijken. Met een neutrale blik kijken of bepaalde dingen die je doet, wčl nut hebben. Wat gebeurt er als je het niet meer doet? Niks? Als je stopt met dingen die toch geen nut hebben, heb je tijd voor dingen die je veel kunnen brengen! Marije van den Berg heeft er een boek over geschreven.
Toen ik 6 jaar geleden bij CombiVliet kwam werken (ja, 6 jaar alweer!), vergaderden we elke week over de zaken rondom personeel met 4-5 personen. Na verloop van tijd werd dit om de twee weken. En dat ging ook goed. Op een gegeven moment werd dit 1 x per maand. En door omstandigheden doen we dit nu al ruim een jaar niet meer en gaat het ook goed…. Geen standaard overleg meer, geen notulen, geen actielijsten, geen agenda's. Alleen incidenteel een meeting met de direct betrokkenen om een oplossing te vinden voor een probleem, die dan niet langer dan een kwartier duurt. Dat is bijzonder toch?
Onze manier van communiceren en werken is wel veranderd. We houden elkaar op de hoogte van de nodige informatie (en niet van onnodige informatie! Dat is al een winning point), werken meer met systemen, verantwoordelijkheden zijn duidelijk en we werken als een team.
Ook door de corona maatregelen is het bedrijfsproces van veel bedrijven anders geworden, want veel 'dingen' konden niet meer zoals ze waren. Online contact is inmiddels een ingeburgerde manier van contact. Wel ervaar je dat het voor bepaalde contacten niet optimaal is. Maar voor andere contacten een uitkomst.
Dus als 'de nood aan de man' is, zie je wčl de mogelijke aanpassingen verschijnen, maar als de nood er niet is, blijft 'de man' het toch doen op de 'oude en vertrouwde' manier. En hier liggen dus de gemiste kansen om je werk leuker/mooier/uitdagender/efficiënter te maken. Elk bedrijf heeft het over 'aanpassen aan de veranderende wereld' en 'meegroeien met de tijd'. Maar durven zij dan ook gewoon te stoppen als blijkt dat iets niet meer werkt? Durven ze te beslissen iets te stoppen en spreekwoordelijk, het 'dode paard te begraven'? Of gaan ze allerlei niet werkende manieren proberen te vinden het paard weer tot leven te wekken? De theorie van het dode paard…
Stoppen vereist lef, stoppen vergt moed, maar wat kan het alles leuker maken! Eén van onze kernwaarde bij CombiVliet is Operational Excellence, dat betekent dat we ons best doen om het elke dag beter te doen. Daar hoort 'stoppen' ook bij. En ook wij hebben zeker nog 'dode paarden' waarvan wij denken dat ze nog (gaan) lopen, zoals elk bedrijf. Maar we kijken hier regelmatig naar of we ze 'feestelijk' kunnen begraven, zoals Van den Berg dit aangeeft in het artikel.
Bron: Martine van der Meer