Blog: Toekomstgericht omgaan met de uitdagingen van morgen

Blog: Toekomstgericht omgaan met de uitdagingen van morgen

Een weblog van Thijs Rensink, Specialist Digital Commerce bij groenteveredelingsbedrijf Rijk Zwaan. Thijs schrijft deze weblog exclusief voor Goedemorgen.

We leven in een tijd waar we niet langer op zoek zijn naar nieuwe werelden aan de andere kant van de aarde. De nieuwe wereld vindt ons elke dag. De uitdaging zit in het navigeren zodra zij er is. Dat moeder natuur ons altijd een stap voor is blijkt de afgelopen tijd weer. Wij zijn als Rijk Zwaan altijd bezig om haar bij te benen en soms, voor even, te slim af te zijn.  Normaal gesproken ligt de focus van onze ontwikkeling op onze groenterassen. De laatste tijd is ook de ontwikkeling van onze manier van communiceren in een stroomversnelling geraakt.

Onze lokale partners blijven welkom op onze demovelden, zoals op onze vollegrondsdemo in Fijnaart. Dit uiteraard wel met inachtneming van de geldende maatregelen. Maar ook klanten die niet naar ons toe kunnen komen, blijven we ontmoeten door middel van verschillende oplossingen zoals videocalls, webinars en zelfs met een professionele tv-studio. Onze specialisten moesten wennen aan de microfoons en camera's. Maar ondertussen hebben ze de smaak te pakken en droomt een enkeling al van een tweede carričre op het witte doek!

Het belangrijkste is dat tijdens deze digitale ontmoetingen ons product, maar vooral het gesprek centraal staat. Ons doel is om samen te discussiëren over de beste richting en niet om alleen informatie te verzenden. Samen praten we over de kansen in de markt en over de kleuren, vormen en resistenties van onze groenterassen. Al is de smaak niet te digitaliseren, we komen wel in de buurt. Zo zei een van onze klanten tijdens een videogesprek: ''Ik kan de smaak bijna zien!''. Op deze manier blijven we toch in dialoog met elkaar om samen te werken aan de beste oplossingen voor de groentesector.

Uitdagende situaties bieden vaak ook nieuwe mogelijkheden. Wij merken dat zowel collega's als klanten bereid zijn om nieuwe manieren van samenwerken te proberen, ondanks dat het uit noodzaak is. Soms is er koudwatervrees voor nieuwe technologie, maar verandert dit met wat overtuiging vaak in enthousiasme. De uitdaging is om geen kortetermijnoplossingen te zoeken, maar om de basis te leggen voor de toekomst. Ook als de wereld zich nestelt in een nieuw normaal, willen wij onze wereldwijde klanten graag ook op afstand blijven bedienen. Op die manier zijn we weer iets beter in staat om samen weerstand te bieden tegen de uitdagingen van morgen.

Bron: Thijs Rensink

Deel artikel