Blog: Trots begint bij tastbaarheid
Geplaatst op 01 april 2021
Als Nederland zijn we bijzonder goed in aantal zaken. Wil je ergens een dijk bouwen, dan bel je naar Nederland. Wil je computerchips produceren, bel je naar Nederland. Wil je je Red-bull RB16B op polepositie wegzetten, bel je naar Nederland. Wil je ergens een tomaat kweken, bel je naar Nederland. Vaar je je 400 meter lange containerschip vast… dan begint het ook met +31. Ja dat kleine landje is in al deze zaken toonaangevend voor de rest van de wereld. Daar moeten we trots op zijn, en dat moeten we ook uitdragen.
Dat laatste doen we al niet bijzonder goed, maar bescheidenheid is ook ergens wel een groot goed. Omgedraaid zie je ook dat trots pas ontstaat als het tastbaar wordt. We zijn trots op de prestaties van Max Verstappen omdat het heel tastbaar is. En zo zijn we trots op 'onze' bedrijven die de EverGreen lostrekken en vervolgens de wereldhandel daarmee weer op gang brengen. Echter die trots op de tuinbouw blijft een lastig punt. En wat nu als dat komt omdat we niet zichtbaar/tastbaar zijn? Ja we zijn natuurlijk wel zichtbaar in het landschap maar, ik bedoel zichtbaar/tastbaar voor iedere Nederlander in het dagelijkse leven.
Eerlijk gezegd moet ik dan tot de conclusie komen dat dat maar niet lijkt te lukken. We zijn zelfs niet zichtbaar op de meest logische plaats; in het schap bij de supermarkt! Afgelopen zondag heb ik bij een supermarkt (die ene die ook trots is op Max Verstappen) geprobeerd Nederlandse tomaten te kopen. Ik kon geen Nederlands product vinden! Uiteindelijk heb ik gekozen voor een snacktomaat van een bekender merk, maar ook die tomaat komt niet uit een Nederlandse kas!
Nu kunnen we natuurlijk blijven zeggen dat we trots moeten zijn op onze tuinbouw, en dat is terecht! Maar als wij het als sector, het niet voor elkaar krijgen om deze trots ook bij de consument over te brengen, dan gaat dit nooit werken. Onze trots blijft een loze kreet die niet tastbaar is voor de gewone consument. Het zou mooi zijn als organisaties hiervoor de handen ineen zouden slaan. Zodat het Nederlandse tuinbouwproduct weer met trots het tastbare premium product wordt voor de Nederlandse consument.
Bron: Patrick Dankers