Blog: Verkenningsfase
Geplaatst op 07 april 2021
Afgelopen week werden 150 Tweede Kamerleden geďnstalleerd. Het zal u niet ontgaan zijn. Wat een feest van de democratie zou moeten zijn, werd overschaduwd door het debat over gelekte stukken van de beide verkenners. En wie goed keek naar de beelden van dat debat, zag op 59 bankjes een mooi boeket bloemen liggen. Die waren bestemd voor nieuwe Kamerleden. En alle Kamerleden kregen van de BoerBurgerBeweging een pakket met onder meer Tommies-snoeptomaten en -komkommers en een prachtige roos. Dat had eigenlijk het belangrijkste persmoment van de dag moeten zijn… Aandacht voor bloemen en groenten, het pr-moment voor de glastuinbouw!
Het is een mooie traditie: bij feestelijkheden of bij droevige omstandigheden iemand een bos bloemen geven. De glastuinbouw maakt het mogelijk. Je zou dus kunnen zeggen dat die 59 Kamerleden allemaal heel even in verbinding stonden met de glastuinbouw. Dat is mooi. Maar natuurlijk onvoldoende voor een echte kennismaking met de sector.
Belangrijk werk
De komende vier jaar beslissen de Kamerleden over de stand van ons land, en dus ook over uw onderneming, de banen van uw medewerkers, de randvoorwaarden/mogelijkheden voor doorbraken als energietransitie, circulaire tuinbouw, biodiversiteit, digitale veiligheid, verslogistiek, de bestrijding van corona, steun aan bedrijven enzovoorts. Dat is belangrijk werk. En voor belangrijk werk moet je goed geďnformeerd zijn. Want als ik de 3 letters O, D en E noem, dan snapt elke ondernemer wat het ontbreken van kennis en inzicht tot gevolgen kan hebben.
Daarom zal Greenport West-Holland ook de komende Kamerperiode proberen zo veel mogelijk Kamerleden ('oude' en nieuwe) uit te nodigen voor werkbezoeken en informatiesessies. Dat doen we vanzelfsprekend met onze partners, landelijk en regionaal. Hiervoor worden nu al mooie plannen gemaakt, door een enthousiast team. "De Gezonde bustour" langs bedrijven van 2018 staat bij veel Kamerleden en (regionale en nationale) bestuurders nog goed op het netvlies.
Samen brengen we de boodschap van de tuinbouw over. Wat die boodschap is? Dat de tuinbouw een hightech economische motor is die oplossingen biedt voor maatschappelijke vraagstukken. De duurzaam geproduceerde producten uit de Greenport leveren een positieve bijdrage aan de gezondheid en geluk van de consument. En dat hoort zeker in de eerste alinea van het Herstelplan Corona vermeld te worden.
Wie nodigt u uit?
We gunnen alle Kamerleden (commissies LNV, EZK, I&W, VWS etc.) en andere bestuurders graag een kijkje bij bedrijven en innovatie campussen in het Greenport cluster. We bieden ze, zeg maar een 'verkenning' van het cluster; van verdeling tot teelt en handel, van techniek tot logistiek. Zodat ze zien wat er speelt en leeft en hoe ondernemers dag in, dag uit zich inzetten voor het draaiend houden van de economie én voor het produceren van gezondheid en geluk.
Maar u hoeft natuurlijk niet te wachten tot we u misschien benaderen voor een eventueel bezoek van Kamerleden. Ofwel, waarom nodigt u niet zelf Kamerleden uit om uw bedrijf te bezoeken? Grote kans dat u via bijvoorbeeld lokale politici in contact kunt komen met politici. Van uw eigen politieke kleur, of juist van de andere kleur, de overkant van de Kamer.
Nodig ze uit voor een bak koffie met snoeptomaat of een borrel voor een zwaarder gesprek met de 'overkant'. En stuur ze naar huis met een bos bloemen, een plant, groente of fruit. En met heel veel kennis en inzicht. Daarmee helpt u de lobby richting de landelijke politiek, en dus ook uw eigen bedrijf. En geloof me, het is nog leuk om te doen ook!
Bron: Jolanda Heistek