Blog: Verlaag de footprint van uw bedrijf met Horti Footprint
Geplaatst op 06 oktober 2020
Veel afnemers en financiers nemen hun footprint én die van hun klanten, u dus, steeds serieuzer. de Horti Footprint gereed is, kunt u precies zien wat de footprint is van uw tuinbouwbedrijf. Een mooie aanleiding om stappen te zetten om uw footprint verder te verlagen.
Wat is nu duurzaam?
Er is veel discussie over wat nu beter is op het gebied van duurzaamheid. Dat het gebruik van gas en elektra een grote impact heeft, is voor iedereen helder. Maar is een papieren verpakking beter dan plastic? Hebben bloemen uit Afrika een lagere footprint dan Nederlandse? Zijn tomaten van eigen bodem beter dan die uit Spanje? Speelt de substraatkeuze een grote rol in mijn footprint? Zo zijn er veel vragen te bedenken, waar iedereen zo zijn eigen antwoord op heeft.
De Horti Footprint
De Horti Footprint is een rekenmethode om de milieu-footprint van tuinbouwproducten, zowel sierteelt als groenten en fruit, op een objectieve en gestandaardiseerde wijze te berekenen. Het geeft een completer beeld van alle milieu-impacts van de tuinbouwsector. De rekenmethodiek is zoveel mogelijk in lijn met de Europese richtlijnen. Een consortium van bedrijven heeft de rekenregels opgesteld: GroentenFruit Huis, Royal FloraHolland, MPS, ABN AMRO Bank N.V., Rabobank en Glastuinbouw Nederland.
Inzicht in uw footprint
Met de Horti Footprint krijgt u inzicht in uw bedrijfsprocessen en het effect daarvan op uw footprint. Met een goede footprint-berekening ziet u waar er verbeteringen mogelijk zijn. Ook kunt u zo beter samenwerken met afnemers om uw footprint verder te verlagen. U kunt uw afnemer er bijvoorbeeld op wijzen dat bepaalde eisen grote impact hebben op het milieu. Hier zijn al voorbeelden van in de praktijk. Zo zijn bepaalde dure verpakkingseisen niet doorgegaan vanwege het negatieve effect op de footprint. Een andere teler kon zijn afnemer ervan overtuigen om grotere partijen te bestellen vanwege de CO2-impact van de transportbewegingen. Een strakkere planning kan ook de footprint verlagen.
Ik hoor vaak inspirerende verhalen van de voorlopers op dit gebied. Hun aanpassingen leveren niet alleen een footprint-verlaging op, maar ook een beter rendement en betere relatie met de klant. Wat doet u? Mijn advies is niet verrassend: wacht niet af, maar begin nu!
Bron: Eric Flinterman