Blog: Waardering
Geplaatst op 11 juni 2020
Wat heeft onze gezondheidszorg te maken met onze tuinbouwproducten? Helemaal niets zou je op het eerste gezicht zeggen. Ja, behalve dan dat gezond voedsel bijdraagt aan gezondheid. En een mooi bos bloemen aan een positieve geestelijke gesteldheid van de patiënt.
En tóch is er nog een parallel. De waardering! De waarde die door de mensen in onze maatschappij wordt gegeven aan een product of dienst. En die lang niet altijd rationeel is.
Waardering voor onze gezondheidszorg
Hoe trots zijn wij op onze artsen en verpleegkundigen in deze moeilijke tijden. Ook vanuit onze sector hebben we ze een hart onder de riem gestoken. Met bloemen en groetenpakketten.
Maar… in de tijd vóór Covid 19 knokten onze artsen en verpleegkundigen nét zo hard voor elke patiënt op de IC. Werkten ze óók dag en nacht om een patiënt niet te verliezen. En dat terwijl wij, als maatschappij, het toen toelieten dat er stevig werd bezuinigd op de gezondheidszorg. Pas nu het ons directer raakt en we met eigen ogen zien wat er gepresteerd wordt in de zorgsector, wordt gereageerd "dat we misschien niet zoveel hadden moeten bezuinigen". En "dat die verpleegkundigen toch maar moeten presteren tegen een heel karig loon".
We zien nu pas de wáárde in van de diensten die artsen en verpleegkundigen leveren. Dat is niet rationeel maar je kunt beter spreken over een emotionele waarde.
Waardering voor ónze producten
De waarde die consumenten toekennen aan een product bepaalt de keuze. In het essay "Het automatische brein" geeft W.L. Tiemeijer (Wetenschappelijk Raad voor het Regeringsbeleid) aan, wát bepalend is voor keuzes die consumenten maken. En dan komt hij, op basis van veel literatuur tot enkele belangrijke conclusies.
Eén daarvan is dat over het algemeen een keus méér wordt gebaseerd op emotionele waarde dan op een beredeneerde, rationele waarde. Een slogan als "een hap vitamines" zal het beter doen dan de exacte voedingswaarden op een verpakking. Een "duurzaam geteeld product" is té beredeneerd. "U vermindert met de aankoop van deze kilo tomaten de opwarming van de aarde" is al veel emotioneler. Voeg daarbij een nóg duidelijkere verpakking die appelleert aan die emoties (denk aan kleur/materiaal/geur) dan is die bereidheid om een product hoger te waarderen al veel groter.
Als het ons lukt om emotionele waarde en beleving te koppelen aan onze producten kán in "het nieuwe nu", een eerlijker waardering voor onze producten ontstaan. Een mooie uitdaging!
Wens:
Ik spreek hier de wens uit dat de maatschappij bereid is om aan de zorg die waarde toe te kennen die hen toekomt! Onze artsen en verpleegkundigen hebben het bewezen. Ze verdienen het. Ik spreek hier ook de wens uit dat de maatschappij bereid is om die waarde toe te kennen aan onze mooie en gezonde producten, die nodig is om dat op een gezonde manier te blijven telen. Wij verdienen het.
Bron: Peter Smulders