Blog: Zuinig zijn
Geplaatst op 12 mei 2020
"We gaan het toch niet over de kosten hebben" hoor ik u denken. "Daar ben ik dagelijks mee bezig. En dat is hard nodig ook". Uiteraard zou ik zeggen. Maar waar je juist in deze tijd éxtra zuinig op moet zijn, zijn jouw eigen medewerkers. Het personeel dat het in deze tijd voor elkaar moet boksen. Jouw vast, maar ook jouw ingehuurd personeel.
Andere omstandigheden maken het extra zwaar
Het werk in een kas is normaal gesproken al een uitdaging. En daar komen nu extra maatregelen bij. Afstand tijdens het werk. Niet even gezellig met je collega's samen lunchen, een kaartje leggen of een vrijdagmiddagborrel. Beperkte sociale contacten. Extra druk…. Noem maar op.
Peil de behoeften van je medewerkers
In onze Birkman-methode, een assessmenttool die we veel toepassen in tuinbouwbedrijven, brengen we in kaart wat iemands favoriete gedrag is. Maar óók waar zijn of haar behoeften liggen als het gaat over werk-gerelateerde zaken. Het gedrag wat iemand vertoont zie je. Bijvoorbeeld of iemand autoritair is. Of gestructureerd. Maar de behoefte van iemand zie je niet. Ik kom in de praktijk leidinggevenden en medewerkers tegen die écht behoefte hebben aan intermenselijk contact, die altijd gefocust zijn op het team en het teambelang. Die hebben nu érg veel moeite met het alleen werken, afstand houden en vermijden van fysiek contact. Maar andersom kan ook. Medewerkers die graag alleen werken gedijen goed in deze werkomgeving.
Stress voorkomen, investeer in persoonlijke belangstelling
Het niet invullen van de behoeften kan leiden tot zichtbare, maar ook niet zichtbare stressreacties. Bijvoorbeeld iemand die ineens "uit zijn slof schiet". Of juist iemand die opvallend stil is. Wees alert op dit soort signalen. Investeer méér dan ooit in persoonlijke gesprekken om het welzijn van je medewerkers te peilen. Uiteraard kost dit tijd. Maar op die manier ben je wél zuinig op je personeel. Je hebt ze keihard nodig.
Bron: Peter Smulders