Hans Ligtenberg: Moeilijk te geloven
Geplaatst op 20 oktober 2022
Uit recent onderzoek blijkt dat het zeer milieuvriendelijk is als u bestelt via het internet bij onze grote digitale “vrienden”. Mijn gevoel zegt dat je met dit soort vrienden geen vijanden nodig hebt, maar ja!
Boodschappen doen met de fiets is het meest milieuvriendelijk en de auto is weer de grote vervuiler. Dit alles is wetenschappelijk vastgesteld maar moeilijk te geloven als je hele hordes busjes met veel te hoge snelheid door de straten ziet scheuren. Het is dus goed voor het milieu. Maar... het is heel slecht voor de lokale middenstand. Nu zien we al veel leegstand en heeft menig middenstander het moeilijk om het hoofd boven water te houden. Zeker nu met de huidige energieprijzen wordt het steeds moeilijker. Het straatbeeld wordt dus in toenemende mate bepaald door de logo’s van de multinationals. Slechte zaak wat mij betreft.
Maar het wordt nog erger, net als in Frankrijk bouwt men nu hele grote malls (giga winkelcentra) die de lokale middenstand in een omtrek van 50-60 kilometer ook nog eens dwars zitten. Mijn horlogemaker stopt ermee, opheffingsuitverkoop! Wie kan straks het batterijtje in mijn horloge nog vervangen?
Wij leggen ons lot steeds meer in de handen van de hele grote multinationals. Of het nu food of pharma, mode, automotive, energie of big tec betreft, dit soort ondernemingen bepalen straks, eigenlijk nu al een belangrijk deel van ons leven. Wat we eten, wat we slikken, wat we dragen en hoe we communiceren. Deze grote jongens hebben meer slagkracht en budget dan menig regering. Geeft mij het gevoel van David tegen Goliath. Over de rol van de dwaas Poetin nog maar te zwijgen!
In onze keten is het niet anders. 90% van de wereldmarkt van zaden van voedingsgewassen wordt bepaald door slechts 9-10 bedrijven, veel verkoopmacht dus. Aan de andere kant van de keten wordt de EU-retailmarkt gedomineerd door z’n 20 grote spelers. Veel inkoopmacht dus. De melkveehouder treft het nog beroerder. De veevoermarkt wordt gedomineerd door 3 grote bedrijven en de afzet van slechts één product (melk) wordt ook beïnvloed door slechts één partij, Friesland Campina. En in het agrarisch domein wil ik het helemaal niet hebben over de rol van de bank. Tuinders kunnen door krachtenbundeling een breed assortiment aanbieden en zijn daarmee een serieuze gesprekspartner, voor de melkveehouder is dat een stuk moeilijker.
Wat mij betreft zijn er nu 3 dingen belangrijk, samenwerken, samenwerken en samenwerken!
Sterkte in deze moeilijke tijden!
Bron: Hans Ligtenberg