Jeroen Boonekamp: Groene Route du Soleil
Geplaatst op 28 augustus 2023
Hoewel vliegvakanties weer helemaal populair zijn gaat nog steeds een grote groep vakantiegangers met de auto. Zo ook ik dit jaar, naar Zuid-Frankrijk. Zeker in het hoogseizoen is dat toch altijd weer een onderneming.
Je wilt natuurlijk zo snel mogelijk op je bestemming zijn, daarvoor kies je snelste weg. Maar daarnaast wil je toch ook een beetje op de kosten letten. Pak je de tolwegen of ga je gratis over de Route Nationale, waardoor je dus wel weer meer tijd kwijt bent. Dan zijn er natuurlijk de grote verschillen in brandstofprijzen tussen de landen. In Luxemburg kom je het liefst met een bijna lege tank aan zodat je die daar even goedkoop helemaal vol kan gooien. En je moet natuurlijk ook aan je eigen benzinetank denken die bijgevuld moet worden bij een wegrestaurant. Alle bovengenoemde aspecten had ik verwerkt in een mooi reisplan. Maar zoals verwacht gaat alles anders.
Want ja natuurlijk, je zit nog geen uur in de auto en door een geschaarde caravan sta je muurvast. Verderop je route loopt het ook vast omdat je niet de enige blijkt te zijn die over de route de soleil wilt. De ANWB had nog geadviseerd om een dag later te vertrekken, maar ja dat nieuwsbericht had je even gemist. Als je dan eindelijk uit die file bent wil je even flink doorrijden. Alleen denken je passagiers hier anders over en al een half uur na je laatste stop komt het verzoek vanaf de stoel naast je of er nog een keer gestopt kan worden voor een plaspauze. Zoals Acda en de Munnik zongen: “Ben je net een beetje leuk weg van de kade, gaat het anker alweer uit.”
En terwijl mijn frustratie in deze chaos een hoogtepunt bereikt omdat ik net keihard moet remmen voor een fransman in een gedeukte Peugeot die zijn auto op het slechtst mogelijke moment voor de mijne gooit schiet het me ineens te binnen: “Eigenlijk gaat het met telen net zo!” Je maakt van tevoren een plan: wanneer je gaat planten, wanneer je in productie wilt zijn, hoeveel energie erin mag en wat de kwaliteit van het eindproduct moet zijn. Maar dan komt het aan op het uitvoeren van het plan en blijkt alles anders te gaan. Je planten komen veel te kort van de plantenkweker, personeel is niet te vinden, het is slecht weer waardoor de boel nog meer vertraging oploopt en Poetin begint een oorlog waardoor de energieprijzen omhoogvliegen. En terwijl je afnemer pissig aan de telefoon hangt omdat je een week te laat bent met leveren, het storingsalarm al voor de 6e keer deze ochtend afgaat en je voorman klaagt dat het niet gaat lukken om met zo weinig mensen de hele kas vandaag rond te plukken of te knippen, moet jij het hoofd koel zien te houden en zorgen dat je de spreekwoordelijke juiste afslag neemt om nog enigszins op schema te blijven.
Op weg naar Frankrijk had ik gelukkig Google Maps en Waze die mij op het juiste moment waarschuwde voor vertraging en andere routes voorstelde. Bij B-Mex bouwen we eigenlijk ook dat soort programma’s maar dan voor het telen. Voor de gerbera’s hebben we een scenario tool waarmee je kan berekenen hoe een strategie uit gaat werken. Doordat we real-time blijven meerekenen laat het programma ook zien hoe je strategie uitkomt als alles anders loopt dan verwacht. Onze nieuwe CO2 applicatie OCAP Optimaal laat zien hoe je ondanks alle veranderende omstandigheden met zo min mogelijk CO2 je productiedoel kan halen.
Allemaal toepassingen die de teler helpen bij het houden van overzicht en het navigeren door de veranderlijke en chaotische wereld van het telen. Eigenlijk zijn onze tools de Google Maps van de tuinbouw, die je over de groene route du soleil helpen navigeren.
Bron: Jeroen Boonekamp
Meer nieuws