Wouter van Vliet: De vent maakt de tent
Geplaatst op 08 november 2023
De liefde voor crompoucen lijkt op dit moment geen grenzen te kennen. De hype neemt steeds grotere vormen aan, onder andere door de aandacht op TikTok. HEMA speelt hier briljant op in door hun eigen tompoucen te promoten met de slogan ‘niet crom maken wat recht is’. Toch wordt de kans dat je zo’n crompouce koopt steeds groter. Dat is namelijk hoe marketing werkt: hoe vaker je een product voorbij ziet komen, hoe bekender het voor je wordt, en hoe positiever je doorgaans naar dat product gaat kijken. En als je die crompouce dan op zaterdagochtend bij je eigen ambachtelijke bakker in het schap ziet liggen, ben je om.
Best bijzonder hoe die klantreis precies verloopt, als je daar eens wat dieper over nadenkt. Hoe je interesse getrokken wordt door een advertentie, hype op social media of omdat een bekend persoon iets aanprijst.
Afgelopen week hadden we het marketingbureau Clever Strategy op bezoek om met een aantal collega’s te sparren over onze nieuw te bouwen website. Met elkaar hadden we het over de dingen waar een website volgens ons aan moet voldoen. Niet alleen de collega’s worden bevraagd, maar uiteraard is ook een aantal van onze klanten gevraagd wat zij graag willen zien op onze website.
In deze gesprekken kwam naar voren dat er meerdere manieren zijn waarop de website ons bedrijf kan ondersteunen. Clever kan weer aan het werk met alle input die ze kregen. Maar wat in deze gesprekken ook naar voren kwam, is dat telers grote waarde hechten aan de adviseur die ons bedrijf vertegenwoordigt. Een goede website is een mooie tool die op veel verschillende manieren kan ondersteunen, maar de vent (of vrouw), díe maakt de tent.
Gunning, toegevoegde waarde, vertrouwen en accuraatheid zijn, en blijven sleutelwoorden. De persoonlijke band wordt als heel waardevol beschouwd. Vorige week op de kennisdagen ‘Weerbaar telen’ voor onze tuinbouw buitendienst kwam dit ook meermaals terug, de medewerkers in ons familiebedrijf zijn van cruciaal belang. Enthousiasme en visie zijn belangrijke eigenschappen die er echt toe doen.
Ook vanuit marktonderzoeken wordt dit bevestigd. De tent: een betrouwbare, stabiele onderneming, waar men op terug kan vallen, is belangrijk, maar niet zo belangrijk als de vent: de persoon waar het meeste contact mee wordt gevoerd.
Ondanks alle moderne technieken, ontwikkelingen en nieuwste hypes is een no-nonsense en nuchtere aanpak een succesfactor. De crompouce van de bakker was lekker, maar de volgende keer kies ik toch weer voor de traditionele tompouce.
Bron: Wouter van Vliet