'Aardbei onder aandacht van jongvolwassenen'

'Aardbei onder aandacht van jongvolwassenen'

“Het is hard nodig om aardbeien meer onder de aandacht te brengen van jongvolwassenen. Van alle kopersgroepen in Nederland kopen zij namelijk veruit de minste aardbeien. Terwijl aardbeien juist perfect passen binnen de levensstijl van deze gemaksgeneratie.”

Dat zei Wilco van den Berg, manager Data & Digitalisering bij GroentenFruit Huis, op 8 januari tijdens de Aardbeiendag 2025 in Den Bosch. Het aantal aardbeienkopers in Nederland jonger dan 30 jaar daalt volgens hem al een paar jaar op rij. “Na een jaar-lijkse daling stabiliseerde het aantal jonge kopers van aardbeien in 2024 weliswaar, maar het verschil met de oudere generatie blijft groot”, aldus Van den Berg.

In 2024 kocht 74% van de shoppers onder de 30 jaar aardbeien, terwijl dat in 2021 nog 77% was en in 2021 nog 76%, zo blijkt uit cijfers van marketingbureau GfK. “Bedenk dat op dit moment bijna 40% van de volwassen bevolking tot Generatie Z of de Millennials behoort, ook wel de gemaksgeneratie genoemd. In 2030 zal dat percentage zijn gegroeid tot meer dan 50%”, zo zegt Van den Berg. De gejaagde levensstijl van deze generatie draait volgens hem om gemak en genieten. “Wat past daar beter in dan een product als aardbei? Toch zien we juist het aantal jonge kopers in de afgelopen vijf jaar afnemen, zij kopen bovendien een kwart minder aardbeien dan oudere kopers.”

Lees hier verder

Bron: Glastuinbouw Nederland

Deel artikel