Omzet biologisch groeit met 51% in vijf jaar tijd

Omzet biologisch groeit met 51% in vijf jaar tijd

De omzet van biologische producten is de afgelopen vijf jaar met ruim 50% toegenomen naar 1,4 miljard euro, zo blijkt uit nieuwe cijfers van CPS GFK. Biologisch groeide twee keer zo hard als de rest van de markt, die tussen 2019 en 2023 met 25% groeide. De forse groei is aanbod gedreven. Het biologische assortiment is sinds 2019 in veel winkels uitgebreid en er is meer aandacht voor biologisch op de winkelvloer. Een groter aanbod is het meest effectief voor de groei van biologisch. Supermarkten zijn goed voor 76% van de biologische omzet en spelen om die reden een cruciale rol.

De afgelopen vijf jaar is de omzet van biologische producten gegroeid van 900 miljoen naar 1,4 miljard euro. Een stijging van 51,3% in vijf jaar tijd. In tegenstelling tot de rest van de markt, die in dezelfde periode met 25% groeide. De flinke omzetstijging van biologische voeding is een gevolg van het toenemende aanbod biologische producten. Veel supermarkten hebben hun biologisch assortiment flink uitgebreid. Ook kiezen supermarkten er vaker voor om producten standaard als biologisch aan te bieden, wat bijdraagt aan een hogere biologische omzet.

In de eerste helft van dit jaar nam de biologische omzet ook verder toe. Biologisch groeide de eerste zes maanden van 2024 met 10%, terwijl de rest van de markt met 2% afnam. Biologisch groeide dus 12% harder dan de totale markt. Het biologisch marktaandeel is nu 4%. Het omzetaandeel van biologische vers steeg naar 5,8%.

Een aantal categorieën groeiden harder dan 10% omzetgroei van de totale markt: de verkoop van biologische kip & gevogelte groeide dit jaar maar liefst 31%, citrusvruchten 13% en yoghurt en tomaten 11%.

Ook nudging blijkt effectief in het stimuleren van de verkoop van biologische producten. Door middel van een duwtje op de winkelvloer worden consumenten geholpen om vaker biologisch te kiezen. Tussen 2021-2024 vonden er 7 nudges plaats in supermarkten. Door de inzet van schapkaartjes, raam-en vloerstickers steeg de omzet gemiddeld met 20%. Een initiatief van de driejarige Europese campagne ‘De mooiste boodschap is bio uit Europa’, om consumenten vaker voor biologisch te laten kiezen. Consumenten worden op die manier vaker gewezen op de voordelen van biologisch voor dierenwelzijn en milieu, zoals: “Kies voor bio avocado en bespaar een douchebeurt van 3 minuten.

Bron:

Deel artikel