Lezen privacyverklaringen duurt meer dan werkweek

Lezen privacyverklaringen duurt meer dan werkweek

Cybersecuritybedrijf NordVPN heeft de privacyverklaringen van de top 20 websites in 19 landen geanalyseerd, om te kijken hoeveel tijd mensen met het lezen ervan kwijt zouden zijn. Uit de bevindingen bleek dat het Nederlanders in totaal 43 uur zou kosten om de privacyverklaringen te lezen van de 96 websites die ze maandelijks bezoeken.

De gemiddelde Nederlandse privacyverklaring bestaat uit 6419 woorden, wat neerkomt op een leestijd van 27 minuten. "Eén op de drie Nederlanders besteedt nog steeds geen aandacht aan legale informatie online, ook al blijven we gebruikers eraan herinneren om privacyverklaringen te lezen. Dit is echter begrijpelijk. We zouden een vierde van een maand moeten besteden aan het lezen van de privacyverklaringen van de websites die we bezoeken. Een werknemer met een minimumloon in Nederland zou in die tijd ongeveer 530,49 euro verdienen", zegt Adrianus Warmenhoven, cybersecurity-expert bij NordVPN.

"Aan de andere kant is het lezen van een privacybeleid net zo belangrijk als het hebben ervan. Daarom moeten bedrijven er alles aan doen om hun privacybeleid kort en begrijpelijk te maken. Ondertussen moeten gebruikers betrouwbare websites kiezen en weten waar ze op moeten letten."

De leestijd van privacyverklaringen werd berekend door het aantal woorden in de verklaring te tellen en de leesbaarheid te evalueren met de FRES- en Coleman-Liau-leesbaarheidstests. Uit het onderzoek bleek dat het lezen van de privacyverklaringen van de meest bezochte Nederlandse websites minstens negen uur in beslag neemt. De privacyverklaring van Meta's social media-platforms (Facebook of Instagram) was het langst in bijna alle landen: 19.434 woorden. Het beleid scoorde echter redelijk goed op het gebied van leesbaarheid (‘redelijk moeilijk’ met een score van iets boven de 50 op FRES en rond het niveau van de 6e klas op Coleman-Liau). Het lezen van de hele privacyverklaring duurt ongeveer 82 minuten.

X (voorheen bekend als Twitter) had daarentegen een veel kortere privacyverklaring (4.175 woorden) met dezelfde leesbaarheidsscore als Facebook en Instagram. De gemiddelde gebruiker leest dit beleid in 17 minuten. In het verleden probeerde Twitter zijn privacybeleid zo toegankelijk mogelijk te maken met behulp van de ‘Twitter Data Dash’, een computerspel dat helpt om de privacyverklaring van het bedrijf beter te begrijpen.

In Engelstalige landen (de VS, Canada, Australië en het Verenigd Koninkrijk) scoorde Zoom het slechtst op de FRES-leesbaarheidstest (slechts 24,9), wat zorgwekkend is gezien de privacyzorgen rond het platform. Met het lezen van de privacyverklaring van Zoom ben je 30 minuten kwijt. Netflix scoorde het slechtst op de Coleman-Liau-test (14,98) in de onderzochte landen, wat zorgwekkend is omdat het zelfs door kinderen kan worden gebruikt. Het lezen van de privacyverklaring van Netflix kost je 36 minuten van je tijd.

 

Bron:

Deel artikel