Growers United berekent footprint van alle leden

Growers United berekent footprint van alle leden

Om goed zicht te houden op waar de leden van Growers United staan, is de coöperatie vier jaar geleden al gestart met het monitoren van de duurzaamheidsstappen die worden gezet. “Daarbij kijken we vooral naar energie, water, middelengebruik en afval”, geeft voorzitter Jack Groenewegen in KAS Magazine aan.

“Tot nu toe ging dat om de data van de groep als geheel, nu gaan we ook meer verdiepen naar de bedrijven toe.” Volgens Groenewegen is inmiddels wel gebleken dat de Horti Footprint de beste manier is om in beeld te brengen hoe bedrijven ervoor staan op gebied van duurzaamheid. Zeker als deze methode, hopelijk op niet al te lange termijn, door Brussel geaccrediteerd is als dé meetmethode voor de berekening van de footprint voor groente en fruit. “We hebben als pilot bij zeven bedrijven de footprint berekend en gaan dat nu uitrollen naar alle bedrijven.” Een belangrijke stap, meent Groenewegen. “We hadden al een beeld van hoe we als totale coöperatie presteren, maar daar kun je niet echt conclusies uit trekken. Wanneer je de mate van duurzaamheid ook op bedrijfsniveau inzichtelijk maakt, kun je bedrijven pas echt met elkaar vergelijken en bepalen waar nog verbetering mogelijk is. Zodat je er nóg meer uit kunt halen.”

Want uiteindelijk moet de footprint van de gehele groep door alle individuele bedrijven samen omlaag worden gebracht, zo geeft Groenewegen aan. “Het kan niet zo zijn dat een paar voorlopers zich inspannen en dat de rest daarop meelift. We moeten die stappen met z’n allen zetten. Daarom is het goed dat we onszelf een spiegel voorhouden en duidelijk maken waaróm die versnelling nodig is. Als jij in de toekomst bijvoorbeeld geld wilt lenen bij de bank, dan zul je een goed duurzaamheidsverhaal moeten hebben. En dat geldt ook als je producten wilt blijven leveren aan de retail. Consumenten eisen duurzame producten, dus moet je daaraan voldoen. En op termijn kunnen bedrijven met een hoge CO2-uitstoot ook rekenen op heffingen vanuit Brussel. Door onze leden daar bewust van te maken, brengen we iets op gang.”

Lees het volledige artikel hier

(Foto: KAS Magazine)

Bron: KAS Magazine

Deel artikel