Hoe sturen op consumentengedrag?

Hoe sturen op consumentengedrag?

Een transitie naar een duurzaam voedselsysteem kan alleen worden gerealiseerd als het hele voedselsysteem meebeweegt, inclusief het consumentengedrag. Zolang wij niet duurzame en gezonde keuzes maken in de supermarkt, het afhaalrestaurant en de speciaalzaak, blijft het voedselsysteem een flinke impact hebben op klimaat, milieu en biodiversiteit. En die impact wordt vaak nog groter door de groei van de wereldbevolking, de toename van welvaart (waardoor mensen bijvoorbeeld meer vlees gaan eten) en verstedelijking.

Hoe zorgen we ervoor dat de gehele wereldbevolking de beschikking krijgt over voedsel dat zowel duurzaam, gezond, veilig, betaalbaar als cultureel aanvaardbaar is? Dat is niet eenvoudig, want nu nog worden de werkelijke maatschappelijke kosten van voedingsproducten vaak niet doorberekend in de prijzen, zodat ketenpartijen en consumenten niet de juiste prijsprikkels krijgen. We willen naar een voedselsysteem waarin duurzaam geproduceerd voedsel goedkoper en winstgevender is dan niet duurzaam geproduceerd en minder gezond voedsel.

Lees hier verder

Bron: Wageningen U&R

Deel artikel