'Doorbijten, niet piepen en gewoon doorgaan'

'Doorbijten, niet piepen en gewoon doorgaan'

“Ik vind het leuk om al rijdend nieuwe dingen te ontdekken. En als ik zie hoe blij klanten zijn als ik correct en op tijd de bestelling groenten en fruit aflever, dan ben ik heel tevreden”, vertelt Haytham Darwish, die al 12,5 jaar voor Dijco en Van den Berg (onder The Greenery Logistics) werkt. “De zelfstandigheid en weten wat ik moet doen, vind ik het leukste aan mijn werk.”

Natuurlijk komen er ook uitdagingen op zijn pad: “Als je een goede chauffeur bent is niets moeilijk. Je moet leren doorbijten, niet piepen en gewoon doorgaan. Als er dan toch een keer iets misgaat dan leer je daarvan. Inmiddels heb ik 32 jaar internationale rijervaring, dus er moet wel heel wat gebeuren voordat ik alarm sla bij mijn planners. En, we krijgen om de 5 jaar altijd 35 uur bijscholing waarvan 28 uur theorie en 7 uur praktijk.”

Alleen op de weg, onderdeel van een team
"Mei 2011 begon ik bij Dijco als chauffeur buitenland (afdeling Zwitserland). Ik bezorg de groente en fruit op de eindbestemming na alle inspanningen van de telers, importeurs, inkopers en verkopers,  logistiek, controleurs, en planners. Dus, ik rijd alleen maar maak wel degelijk onderdeel uit van een groot team. Mijn werk doe ik grotendeels buiten kantooruren en ook wel in het weekend en met feestdagen. In totaal werk ik zo’n 40-60 uur per week. Op de momenten dat ik wél thuis ben, breng ik de tijd door met mijn gezin. Ik heb een vrouw en vier kinderen in de leeftijd tussen de 18 en 27 jaar oud. Als ik thuis ben ga ik graag met hen leuke dingen doen. Ook houd ik van wandelen en doe aan fitness."

Uitdagingen op de weg
Na 4,5 uur rijden heeft Haytham een verplichte pauze van 45 minuten: “Dat is weleens lastig om dan een parkeerplek te vinden want er staan vaak files en het is enorm druk. Nederland is natuurlijk een doorvoerland naar havens en logistieke locaties.” Ook krijgt Haytham in zijn werk weleens te maken met agressie: “Automobilisten in een normale auto vinden vracht-wagenchauffeurs vaak niet zo leuk, omdat je maar 80 kilometer per uur rijdt. En gaan je dan afsnijden en hard op de rem trappen. Dat is niet fijn want met een vrachtwagen heb je nu eenmaal een langere remweg.”

Goede resultaten en veilige kilometers
“Het maakt me trots dat ons bedrijf marktleider is op het gebied van AGF-transport in de Zwitserse markt. En dat is echt te danken aan teamwork. De komende jaren ga ik graag samen met mijn collega’s voor goed resultaten en natuurlijk veilige kilometers!”, vertelt Haytham enthousiast.

Bron:

Deel artikel