Data maken digitaal dieet écht persoonlijk
Geplaatst op 01 mei 2023
Kunstmatige intelligentie is niet onfeilbaar. Als je ze de verkeerde of lastig te verteren data voert, kan zelfs het beste algoritme er geen chocola van maken. Bij WUR zorgt het Food Informatics-team ervoor dat mensen, bedrijven en appbouwers – en bijgevolg AI’s – wél uit de voeten kunnen met de juiste ingrediënten.
Diëtist op zak
Dat is belangrijk, want persoonlijk voedingsadvies komt steeds vaker tot ons. Niet alleen in de vorm van een ervaren diëtist, maar ook in een digitale variant: als app. De markt voor dieet- en voedingsapps gaat alleen al in het Verenigd Koninkrijk en Duitsland met bijna 20 procent groeien, zodat er in 2030 bijna honderd miljoen euro in omgaat. De groei is mede ingegeven doordat de gebruikersgroep van fitnessfanaten naar levensstijlconsumenten verandert. Dat biedt dus veel kansen voor de ontwikkelaars van specifieke dieet- en voedingsapps, en ook voor de gebruikers. Want wie heeft er tegenwoordig niet een diëtist (lees: een smartphone) op zak?
Daarin schuilt tegelijkertijd ook het probleem. Want behalve de markt en het aanbod zijn ook de wetenschappelijke inzichten aan verandering onderhevig. Zo toonden recente studies aan dat verzadigde vetten niet zo ongezond zijn als lang gedacht. Ook is het maar de vraag of melk inderdaad een witte motor is voor elk, en of dat glaasje rode wijn nu juist wel of niet aan te bevelen is. Natuurlijk genereren nieuwe onderzoeken ook nieuwe inzichten en kennis, maar in de praktijk profiteren de talloze apps in de AppStore en Google Play-shop daar niet van. Ze missen de wetenschappelijke update en blijven dus vaak hangen in algemene, gebruikelijke en niet altijd op wetenschappelijke basis gestoelde adviezen.
Lees hier verder
Bron: Wageningen U&R