HortiQ-certificaat voor Taks Handling Systems

HortiQ-certificaat voor Taks Handling Systems

Op dinsdag 7 mei is het HortiQ-certificaat uitgereikt aan Taks Handling Systems. Het bedrijf met vestigingen in Etten-Leur en Asten is gespecialiseerd in logistieke oplossingen voor zowel de kas als verpakkingshal. De geavanceerde systemen voor oogstverwerking en verpakking vinden wereldwijd hun weg. CEO Co Konings zet de ambitieuze groeistrategie van voorganger Arie Meeuwissen door met het aanbieden van totaaloplossingen aan haar klanten.

In 2020 nam Taks Handling Systems Buitendijk Slaman en Berkvens Greenhouse Mobility over. Co: "Daardoor kunnen we onze klanten nu een totaalpakket bieden in logistieke systemen. Zowel in de oogstverwerkingssystemen in de kas als in de verpakkingssystemen in de hallen zien we enorm veel mogelijkheden. Vanuit het verleden hadden we altijd een sterke focus op tomaten. We hebben ook al jaren oplossingen voor onder andere paprika’s, aardbeien, komkommers en sla. Je ziet dat klanten meer totaaloplossingen willen. In de retail is een consolidatie aan de gang, klanten zijn op zoek naar grotere dienstverleners die het allemaal kunnen regelen en organiseren, van design tot service."

Digitale oplossingen
Voor het ontwerp beschikt Taks Handling Systems over een eigen R&D-afdeling. Meer en meer groeit het belang van digitale oplossingen in de systemen, zoals het op afstand verhelpen van storingen. Ook data speelt een belangrijke rol. "Bij grote projecten werken we al met Taks Smart Control, een groot dashboard dat in één oogopslag realtime relevante informatie toont. Met name in Noord-Amerika zijn de projecten enorm groot. Daar wordt Taks Smart Control al toegepast, zodat je meteen kunt zien hoeveel voorraad er is en wat de status is van de verschillende machines."

Interne proces op orde brengen
Taks Handling Systems was al lid van AVAG. Met het aanvragen van het HortiQ-certificaat gaat het bedrijf nog een stap verder, zegt Co Konings. "Ik kom zelf bij bedrijven vandaan die heel veel te maken hadden met kwaliteitsmanagementsystemen. Op de klantvraag ‘hoe is jullie kwaliteit gewaarborgd’ hadden wij bij Taks geen officieel keurmerk paraat. Voor ons is het ook een moment geweest om het interne proces verder op orde te brengen. We hebben als spin-off nu ook een kwaliteitshandboek. En de derde reden is dat we met het HortiQ-certificaat de Nederlandse tuinbouw goed kunnen profileren. We liften er niet alleen op mee, we dragen er ook aan bij."

Ook ziet Co een toenemende interesse aan de kant van opdrachtgevers. "Ik sprak laatst een prospect in Australië. Die kende het HortiQ-certificaat en vroeg al wat de toegevoegde waarde ervan kan zijn. Daar hebben we nu een antwoord op."

Bron:

Deel artikel