Stappenplan Reorganisatie. Stap 1: gegevens in kaart
Geplaatst op 20 juli 2020
Inzicht in de organisatie voor een reorganisatie
Om inzicht te verkrijgen in de organisatie, dient u in ieder geval de volgende informatie te verzamelen:
1. Een compleet overzicht van alle in de onderneming werkzame personen met daarop de:
-naam,
-functie,
-geboortedatum,
-datum indiensttreding,
-type werknemer (oproep- of uitzendkracht, payrollwerknemer, AOW-gerechtigde, bepaalde tijd vast -aantal uren, onbepaalde tijd vast aantal uren),
-eventuele einddatum contract, en
-bijzonderheden zoals ziekte, zwangerschap of opzegverbod;
2. Een overzicht van alle binnen de onderneming bestaande functies;
3. Een overzicht van eventuele herplaatsingsmogelijkheden (vacatures);
4. Welke financiële middelen zijn er?;
5. Welke werkzaamheden zullen na de reorganisatie uitgevoerd worden en welke en hoeveel arbeidsplaatsen zijn daarvoor nodig?;
6. Zorg dat de cijfers, waaronder de balans en de winst- en verliesrekening, actueel en compleet zijn;
7. Is er een cao van toepassing met daarin bijzondere regels die gelden bij een reorganisatie?
Aan de hand van bovenstaande gegevens, krijgt u een goed beeld van de situatie. Dit maakt het mogelijk om de kaders te schetsen en de doelen te bepalen. Gedurende het reorganisatietraject kan het noodzakelijk zijn om nog meer gegevens te verzamelen, onder andere om de ontslagaanvraag gereed te kunnen maken.
Tip! Voor het aanvragen van een ontslagvergunning bij het UWV heeft u toegang tot het werkgeversportaal met eHerkenning nodig. Heeft u dit nog niet, vraag dit dan snel aan!
Download het complete Stappenplan Reorganisatie
Na deze stap volgt nog aantal stappen. Deze behandelen wij in de volgende artikelen. Nieuwsgierig naar de vervolgstappen en wilt u niet wachten tot het volgende artikel verschijnt, download dan hier vooral het volledige stappenplan.
Bron: RWV